zobacz listę gratisów jakie mamy do rozdania logowanierejestracja

Kulturaonline.pl - kulturalny rozkład jazdy

Zgłoś wydarzenie kulturalne Panel logowania dla instytucji kulturalnych
KulturaOnline.plLiteraturaRecenzje › “Berthe Morisot. Tajemnica kobiety w czerni” Dominique Bona: Kobieca twarz impresjonizmu /recenzja książki/

“Berthe Morisot. Tajemnica kobiety w czerni” Dominique Bona: Kobieca twarz impresjonizmu /recenzja książki/

okładka książki/Wyd. Noir Sur Blanc

“Berthe Morisot. Tajemnica kobiety w czerni” Dominique Bona, to literacki portret jednej z czołowych malarek impresjonizmu

Więcej niż modelka

Kojarzymy jej twarz z obrazów Eduarda Maneta, który uwiecznił ją aż na 14 płótnach (w tym 11 olejnych), m.in. Balkon (1868 - 1869), Berthe Morisot (1870) i na tym najbardziej zmysłowym: Portret Berthe Morisot z bukietem fiołków (1872). Jednak Berthe nie była jedynie modelką malarza, była jego bliską przyjaciółką, a co najważniejsze - świadomą siebie malarką. Choć w początkach kariery inspirowała się malarstwem swojego mentora, wypracowała sobie należne miejsce wśród twórców impresjonizmu, a i sam Manet nie pozostał obojętny na jej artystyczny wpływ.

 Staje się artystka

Dominique Bona za pomocą słów tworzy literacki portret o budowaniu tożsamości przez kobietę i artystkę. Widzimy drogę, jaką przemierza Berthe od córki zamożnych mieszczan, która ponad konwenanse, związek małżeński, założenie rodziny i prowadzenie domu, stawia na rozwijanie i pielęgnowanie własnej pasji. Widzimy drogę, jaką przemierza od pierwszych lekcji malarstwa pobieranych wraz z siostrą u Geoffroy’a - Alphonsa Chocrne’a i Josepha Guicharda poprzez pierwszą wystawę na Salonie, gdy w wieku 23 lat, dowiaduje się, że w sali M. zawisną jej dwa płótna; poprzez pierwszą wystawę impresjonistów w 1874 roku, aż po pierwszą osobistą wystawę A.D. 1892. Widzimy, jak rozwija swoje malarstwo i szuka własnego stylu, zaczynając od czerpania z prac swojego nauczyciela Camille Corota, poprzez inspirację malarstwem przyjaciela Eduarda Maneta, a potem i swojego męża Eugene Maneta, po swój indywidualny styl. Od pejoratywnie nazwanej “malarki domowej” po jedną z dam impresjonizmu.

 Berthe w oczach autorki biografii to dążąca do perfekcji, a jednocześnie wątpiąca w siebie kobieta. Kobieta, która nosi w sobie nieodgadniony smutek, wybuchowy temperament. Ambitna, intrygująca malarka ze skłonnością do anoreksji. Pewnie idąca swoją artystyczną i życiową drogą. Artystka, dla której malarstwo było sposobem na wyrażanie siebie, pod warunkiem, że mówiło o prawdziwych emocjach i czerpało z własnego doświadczenia. Malarstwo Morisot jest niezwykle kobiece. To delikatne, jasne pejzaże oraz emanujące spokojem i ciepłem przedstawienia kobiet w scenach codziennego życia. To spójne i pełne autentyzmu  malarstwo artystki, która głęboko wierzyła w impresjonizm.

 Plastyczny portret

Niewątpliwe Berthe miała intrygujące i ciekawe życie. Wprowadzona przez Eduarda Maneta do artystycznego kręgu, stała się jego kluczową postacią. Rozwijała swój styl malarski ucząc się od najlepszych, zbierając inspiracje podczas licznych podróży i, jak mogłoby się wydawać, w zwykłych, codziennych chwilach. Zmysłowa, piękna, była inspiracją dla swoich kolegów artystów. Na obrazach Eduarda uwodzicielska, czasem prowokująca. Choć została żoną Eugéna, to jej relacja ze starszym bratem Manet, pozostanie tak samo niedopowiedziana, jak czerń jej spojrzenia w ”Portrecie z fiołkami”.  Bona przedstawia biografię tej niezależnej kobiety, czołowej przedstawicielki impresjonizmu w sposób niezwykle interesujący i plastyczny. Każdy opis sytuacji, zdarzeń, pomieszczeń jest jak scena z kolejnego obrazu, gotowego do obłożenia w ramy. Niewątpliwą zaletą książki jest to, że Bona nie pisze jedynie o Morisot. Pojawiają się tu historie o powstawaniu jednej z ważniejszych grup w dziejach sztuki. To także opowieści o głównych bohaterach tego nurtu: Degasie, Monecie czy poecie Mallarmé. Ich prywatne oraz artystyczne portrety to także obraz tamtych czasów, opis XIX-wiecznego Paryża i obrazów, jakie wtedy powstawały. Dzięki temu “Berthe Morisot. Tajemnica kobiety w czerni” to przyjemna w odbiorze lektura, biografia, o której nie myśli się w kategoriach biografii, choć przypominająca o zasłużonym miejscu Morisot w kręgu malarzy impresjonistów.

 

 “Berthe Morisot. Tajemnica kobiety w czerni” Dominique Bona ukazała się nakładem Wydawnictwa Noir sur Blanc, w przekładzie Marii Żurowskiej. 


Napisz artykuł
Artykuły powiązane
Komentarze
    Reklama
    Ostatnio dodane artykuły
    Letnie Tanie Kinobranie - Prawdziwe życie /konkurs/ Film / Premiery
    Wielkie kino za małe pieniądze. Wspólnie z Kinem Pod Baranami zachęcamy do nadrobienia...
    Letnie Tanie Kinobranie - tydzień 2: Kobieta i życie /konkurs/
    Wielkie kino za małe pieniądze. Wspólnie z Kinem Pod Baranami zachęcamy do nadrobienia filmowych zaległości. I mamy dla Was podwójne...
    Letnie Tanie Kinobranie: Żyć znaczy kochać /konkurs/
    Wspólnie z krakowskim Kinem Pod Baranami zapraszamy na wakacyjną sesję "filmoznawczą". Wielkie filmy za małe pieniądze. Mamy dla Was podwójne...
    Dom Dźwięku. Zagraj na nie byle czym. Mamy bilety! Bulwar(t) nad Zalewem Nowohuckim. Lato pod znakiem kultury i rekreacji
    Tagi