zobacz listę gratisów jakie mamy do rozdania logowanierejestracja

Kulturaonline.pl - kulturalny rozkład jazdy

Zgłoś wydarzenie kulturalne Panel logowania dla instytucji kulturalnych
KulturaOnline.plFilmRecenzje › Ciężka Precious

Ciężka Precious

Są tematy, które stawiane na ostrzu artystycznego noża, mogą przynieść kinomanom co najwyżej udrękę. Tak jest z problematyką, poruszaną przez twórców z poczucia obowiązku społecznego interwencjonizmu. Filmy przykładające lupę do egzystencjalnych nizin to niełatwa przeprawa. Dlatego też oscylują one pomiędzy pretensjonalnym cierpiętnictwem a idealistyczną baśniowością. Tak by widz, przygniatany rozległością nieszczęścia, mógł ukoić wyrzuty sumienia podnoszącym na duchu happy endem. Że jednak się udało, że kłopoty zostały przezwyciężone, że co mnie nie zabije, to wzmocni.

Precious - Gabourney Sibide.html
Tytułowa bohaterka - G. Sidibe/Lionsgate
Film "Precious", będący sensacją ostatnich Oscarów, na pierwszy rzut oka jest ni mniej ni więcej standardową realizacją owej poetyki terroru, połączonego z finalnym  zagłaskiwaniem rozpłakanego odbiorcy. Bo też treść sygnalizuje, iż wylądowało się w największym z możliwych ludzkich bagien. Obraz dysfunkcyjnej, afroamerykańskiej rodziny ze slamsów na Harlemie, stopniem demoralizacji przebija niejedną z prasowych denuncjacji. 

Świat w filmie Lee Danielsa jest obserwowany oczyma nastoletniej Precious. Otyła dziewczyna od dziecka była gwałcona przez ojca. Ma już z nim jedno dziecko, upośledzoną Mongo. Teraz dowiaduje się o drugiej ciąży. Sadystyczna matka, używająca sobie na Precious, ile wlezie, wpada we wściekłość. Bo córka miała "zabrała" mu męża, rzekomo godząc się na intymne relacje z ojcem. Kiedy już Precious powije, na szczęście zdrowe, dziecko i trafi do przyjaznej placówki edukacyjnej, ku rozpaczy dowie się, że jest nosicielką wirusa HIV.

Powyższe streszczenie daje dobre rozeznanie co do rozmiarów patologii, pokazywanej na ekranie. Lecz nieco fałszuje ogólny przekaz filmu. Albowiem Daniels mocno dokręcając śróbę naturalizmu, wcale nie zniża się do poziomu szorstkiego dokumentu. "Precious" to opowieść, która prócz turpistycznego obrazu pokazuje także alienację we własnym wyidealizowanym świecie.

Precious - Mo Nique.html
 Groźna matka - Mo Nique/Lionsgate
Przeciwwagą dla trzewi codzienności są zatem wybujałe sekwencje fantazji bohaterki, która w momentach przemocy i bólu wycofuje się do pełnej blichtru krainy. Tam jest hollywoodzką megagwiazdą, przez wszystkich kochaną, podziwianą i pożądaną. Sposób usytuowania owych scen w narracji filmu przypomina nieco "Tańcząc w ciemnościach" von Triera. I tu i tam, eskapistyczne rojenie nie tylko pozwala odetchnąć od wszechobecnej beznadziei, ale też wyostrza tragizm całej sytuacji.

Daniels, choć formuje całość w oparciu o kanony kina społecznego, potrafi zarazem nadbudować warstwę fabularną sztuczkami rodem z MTV. Na kształcie filmu odbija się zresztą i charakter jego literackiego pierwowzoru. Powieść "Push" poetki Sapphire to spisany niemal fonetycznie, slangowy monolog młodocianej bohaterki. Nagrodzony Oscarem scenariusz Geoffrey'a Fletchera uwzględnia spore fragmenty owych strumieni świadomości, dzięki czemu całość posiada swój integralny rytm.

Jakkolwiek komplementować by formalną stronę filmu, jego oddziaływanie zasadza się przede wszystkim na wyrazistych kreacjach aktorskich. Amatorka Gabbourey Sidibe w tytułowej roli poprzez fizyczność i określoną mimikę potrafi wyrazić dramatyczne położenie swojej bohaterki. Ociężała analfabetka, bez własnej przystani życiowej, wydaje się okaleczonym brzydkim kaczątkiem, ale z drugiej strony emanuje siłą, która nie pozwala spisać ją na straty.

Precious - Mariah Carrey.html
Pracownica społeczna - M. Carrey/ Lionsgate
Mocnym dla niej kontrastem jest postać wygadanej matki. Mo'Nique otrzymała za nią zasłużenie Oscara. Gra bowiem prawdziwe monstrum, nie starając się ani trochę tuszować odstręczającej mentalności bohaterki. Nawet, gdy na końcu przychodzi jej we łzach wyznać winy, pozostaje okrutnym motorem napędowym całego cyklu przemocy.

Dwóm poruszającym kreacjom kobiecym, towarzyszy na drugim planie "Precious" kilka znajomych twarzy. Mariah Carrey i Lenny Kravitz, są tu wyzbyci celebryckiej oprawy i wtopieni w szare tło codzienności. Bez wątpienia ich udział, choć aktorsko incydentalny, pomógł filmowi przedostać się do głównego nurtu kina. Gdy Daniels przystępował do ekranizacji powieści Sapphire, nie miał przecież nawet dystrybutora. Ostatecznie niezależna produkcja otrzymała jednak wsparcie samej Oprah Winfrey, a jej rozpowszechnianiem zajęła się wytwórnia Lionsgate.

Rozpiętość drastycznych tematów w "Precious", nigdy nie uczyni z filmu Danielsa dzieła łatwo przyswajalnego. Tym bardziej, iż w odmalowywaniu nędzy i poniżenia twórcy nie cofają się chyba przed żadnym tabu. Sam film aczkolwiek jest i nieco pęknięty konstrukcyjnie. Po wstrząsającej pierwszej połowie, przychodzi przydługi epizod szkolnej edukacji, a wraz z nią rozmowy Precious z nauczycielką i pracownicą społeczną. Z pewnością ta dawka mentorstwa warta jest przełknięcia. "Precious" jak na ciężki kawał kina społecznego stanowi bowiem przykład porywającej roboty filmowej.

 Trailer
Precious, 2009
 



Napisz artykuł
Artykuły powiązane
Komentarze
  • mocny komentarz do rzeczywistości, polecam

  • bardzo przejmujaca historia...

  • to jeden z tych filmów, z których wychodzi się z ciężkim sercem, bólem brzucha i poczuciem, że nam to się jednak w życiu udało, że są ludzie na świecie naprawdę nieszczęśliwi

  • Poruszający film. I ciekawa rola M. Carrey. Może nie gra rewelacyjnie, ale po jej zachowaniu "na co dzień", to zawsze miła (i zaskakująca) zmiana wizerunku.

  • Miałam wątpliwości, ale wasze komentarze mnie przekonały

  • Mnie się średnio podobał ten film, płytko potraktowany temat.

    • Ciekawy komentarz.

Reklama
Ostatnio dodane artykuły
'Dzienniki gwiazdowe' w Teatrze Groteska: Z kosmosu na Ziemię /recenzja spektaklu/ Teatr / Recenzje
Lem ciągle na czasie! Widzów nowej adaptacji "Dzienników gwiazdowych" czeka gorzka, choć niepozbawiona humoru refleksja na temat ludzkości....
14. Festiwal Filmowy Millenium Docs Against Gravity: Oderwij się! /relacja/
Za nami 14. edycja Festiwalu Filmowego Millenium Docs Against Gravity. Wielkie święto filmu dokumentalnego ogarnęło swoim zasięgiem...
Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie: Kino jest muzyką! /relacja- zdjęcia- wideo/
“Gwiezdne wojny” i “La La Land”, serialowe tematy i muzyka z kasowych filmów, gala w koncertowej hali i…...
'Mój ojciec Pablo Escobar': Dobry ojciec czy bezwzględny kryminalista? /recenzja książki/ Hans Zimmer w Polsce. Wygraj bilet na krakowski koncert! /konkurs/
Tagi