zobacz listę gratisów jakie mamy do rozdania logowanierejestracja

Kulturaonline.pl - kulturalny rozkład jazdy

Zgłoś wydarzenie kulturalne Panel logowania dla instytucji kulturalnych
KulturaOnline.plTeatrPremiery › Garderobiany, Harper, Szosza i Lekcja stepowania: Na co do teatru w Warszawie?

Garderobiany, Harper, Szosza i Lekcja stepowania: Na co do teatru w Warszawie?

Na co do teatru?


Mistrzowski duet Jan Englert - Janusz Gajos, Lekcja stepowania z Krystyną Jandą oraz operetka Witkacego! Sprawdzamy grudniowe premiery teatralne w stolicy. Wśród nich: "Garderobiany", "Harper", "Szosa" i "Lekcja stepowania".

9 grudnia Teatr Dramatyczny zaprasza na "Harper” Simona Stephensa w reżyserii Natalie Ringler. To opowieść o sile duchowego przebudzenia i niezgodzie na powszechną desperację. Gdy tytułowy Harper dowiaduje się o nieuchronnie zbliżającej się śmierci swojego ojca postanawia się z nim spotkać po raz ostatni. Rzuca pracę, znika z domu nie mówiąc o niczym swojej córce i mężowi. Ta podróż okaże się dla niej przygodą życia, która zmusi ją do zadania sobie pytań o najważniejsze dla człowieka sprawy - miłość, lojalność wobec innych i poszukiwanie własnego miejsca na świecie. 

Harper
Zdjęcie z prób/fot. Kasia Chmura- Cegiełkowska - Teatr Dramatyczny

W roli głównej wystąpi Agnieszka Warchulska, towarzyszyć jej będzie Halina Łabonarska, Adam Ferency, Martyna Kowalik, Otar Saralidze i Marcin Sztabiński.

 

W Nowym Teatrze 9 grudnia premiera przedstawienia dla dzieci, w wieku od lat 7. "Indianie” opowiadają o odwadze; czym jest w dzisiejszych czasach, jak być odważnym i żyć odważnie. Scenę Nowego nawiedzą indiańscy bohaterowie, a wraz z nimi pojawią się zwierzęta, żywioły, słońce i księżyc.

Michał Pęszyński
 Michał Pęszyński podczas próby kostiumowej/Grzegorz Press

W rolach głównych zobaczymy aktorów Teatru 21 w składzie: Grzegorz Brandt, Magdalena Czerwińska, Anna Drózd, Teresa Foks, Daniel Krajewski, Maja Kowalczyk, Jan Adam Kowalewski, Barbara Lityńska, Anna Łuczak, Aleksander Orliński, Martyna Peszko, Michał Pęszyński, Emilia Rajca, Piotr Sakowski, Aleksandra Skotarek, Cecylia Sobolewska, Marta Stańczyk, Piotr Swend, Magdalena Świątkowska. Reżyseria: Justyna Sobczyk.

 

W Teatrze SOHO również 9 grudnia niezwykły spektakl "Żyjemy w najlepszym z możliwych światów”. To już trzecia odsłona cyklu "MUZEUM SPOŁECZNE”. Tytułowe muzeum jest próbą artystycznej i społecznej redefinicji warszawskiej Pragi z perspektywy działań i wspomnień jej mieszkańców. Tym razem przyjrzymy się dość znanej fotografii, na której widać cztery kobiety na plaży Poniatówka w Warszawie, do dziś nie znamy tożsamości tych kobiet ani autora zdjęcia. Wiadomo jedynie, że fotografia pochodzi ze zbiorów Ilustrowanego Kuriera Codziennego, a w Narodowym Archiwum Cyfrowym została oznaczona datą: lipiec 1927. Niestety rozwiązanie zagadki nie jest proste – w żadnym wydaniu z lipca 1927 reprodukcja się nie pojawiła.

żyjemy...
 Fotografia, która zainspirowała spektakl/Teatr Soho

Sztuka Alicji Kobielarz jest inspirowana właśnie tym tajemniczym zdjęciem, reżyserii podjęła się Karolina Kowalczyk, a na scenie zobaczymy Magdalenę Hertrich-Woleńską, Annę Lemieszek, Joannę Osydę, Joannę Rozkosz i Mateusza Korsę.


Teatr Narodowy na 10 grudnia szykuje drugą w tym sezonie premierę. Adam Sajnuk podjął się reżyserii przedstawienia na podstawie utworu Ronalda Harwooda "Garderobiany”. Dzieło należy do współczesnego kanonu sztuk o ulotności teatru, o osobistym i artystycznym spełnieniu. Szef teatralnej trupy ma po raz dwieście dwudziesty siódmy zagrać Króla Leara, jednak jego siły słabną, za kulisami towarzyszy mu garderobiany Norman.

Garderobiany - Jan Englert i Janusz Gajos
Jan Englert i Janusz Gajos podczas próby spektaklu/Teatr Narodowy

Na scenie zobaczymy dwóch wielki aktorów polskiego teatru – Jana Englerta w roli szefa trupy teatralnej i Janusza Gajosa w roli Normana. Wystąpi również Beata Ścibakówna, Edyta Olszówka, Jacek Mikołajczak, Karol Pocheć oraz gościnnie Michalina Łabacz.


Teatr Młyn na 11 grudnia zaplanował pierwszą premierę w tym sezonie, będzie to "(Maska)rada gminyw reżyserii Natalii Fijewskiej-Zdanowskiej. To opowieść o pewnej gminie w pewnym kraju, gdzie pewien Wójt postanawia wyjść naprzeciw społecznym oczekiwaniom. Aby usatysfakcjonować wszystkich mieszkańców zatrudnia dwóch zastępców – konserwatystę Adama i liberałkę Ewę. Ukrytym celem Wójta jest wpieranie społecznych podziałów, dzięki czemu będzie mógł dłużej utrzymać swoje stanowisko. Plan wydaje się idealny. Wójt nie przewidział jednak, że niespodziewanie Adam i Ewa zapałają do siebie zakazanym uczuciem. Nie przewidział także, że on sam ulegnie urokowi pokornej asystentki Wiesi Znikłej, która niczym cień ogarnia urzędowe problemy.

Maskarada gminy
Obsada w trakcie próby czytanej/fot. Teatr Młyn

Spektakl zadaje pytania o to, co kryje się za wygłaszanymi światopoglądami, oraz, jak to się stało, że pozwoliliśmy na tak silną polaryzację naszego społeczeństwa. Występują: Jarosław Boberek, Agata Fijewska, Zuzanna Fijewska-Malesza, Bartosz Mazur. Premiera odbędzie się 11 grudnia.

 

11 grudnia w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej premiera "Czarodziejskiego fletu”. W tej operze rządzi magiczna cyfra trzy. Są trzy (powtarzane) akordy w intradzie, Trzy Damy, Trzech Chłopców, trzy świątynie Sarastra: Mądrości, Rozumu i Natury; zakochani Tamino i Pamina poddani są trzem próbom: milczenia, rozłąki oraz ognia i wody. Nawet inscenizacja jest trzecim wystawieniem opery w odbudowanym Teatrze, po "kosmicznym” Flecie Laco Adamika i „szkolnym” Achima Freyera. Reżyser obecnej, Barrie Kosky, dyrektor artystyczny berlińskiej Komische Oper, w świecie opery obecny jest już od ponad dwudziestu lat. Do współpracy zaprosił oryginalną brytyjską grupę teatralną "1927”. Razem połączyli nieme kino, żywe wideo i żywą muzykę, animacje, pantomimę. Taka realizacja jest zdaniem Barriego Kosky’ego bliska wiedeńskiemu teatrowi Emanuela Schikanedera, inspiratora i librecisty "Czarodziejskiego fletu”.

 

Teatr Powszechny po ostatniej udanej premierze "Wściekłości” przygotował kolejny nowy spektakl w swoich repertuarze. Przed nami polska premiera przedstawienia "Strachu NIE MA”, które zostało już zaprezentowane widzom w Kalkucie. Spektakl oparty jest na wywiadach z wdowami z Vrindavan, powstałych podczas warsztatów prowadzonych przez twórców spektaklu w Indiach, w aszramie "Maitri”. Głównym celem reżysera Łukasza Chotkowskiego jest pokazanie indywidualnych historii z życia wdów, ich codzienność, miłość, śmierć, Boga, który jest dla nich wybawieniem. Te kobiety w sztuce mają mówić własnym głosem, którego nikt nie chce słuchać.

Strachu nie ma
 fot. Teatr Powszechny

Spektakl jest drugą odsłoną tryptyku Kobiety Wykluczone. Pierwsza część, zatytułowana "Nikt nie byłby mną lepiej. Koncert”, dotyczyła sytuacji kobiet odbywających karę w więzieniu. W trzeciej i ostatniej części, Chotkowski wraz z Magda Hueckel i Tomaszem Śliwińskim oddadzą głos Kobietom zgwałconym podczas współczesnych wojen w Afryce. W spektaklu wystąpi Karolina Adamczyk, Aleksandra Bożek, Sima Ghosh, Magdalena Koleśnik, Joanna Halszka Sokołowska, Raju Bera, Tapas Chatterjee.


Teatr Żydowski, mimo problemów ze swoją siedzibą, nie przerywa grania i występuje gościnnie w Warszawskiej Operze Kameralnej i to wcale nie przeszkadza aktorom i reżyserom w tworzeniu nowych spektakli. Doskonałym przykładem na to jest premiera przedstawienia "Szosza” autorstwa Izaaka Singera w reżyserii Karoliny Kirsz, która odbędzie się 16 grudnia. "Szosza” opowiada o losach Arona Greidingera, który jest synem ortodoksyjnych Żydów i pewnego dnia ucieka w świat nowoczesności, samospełnienia i hedonizmu. Jako początkujący pisarz błąka się po ulicach Warszawy, szukając literackiego natchnienia i odwiedzając swoje liczne kochanki. Jednak nie potrafi zapomnieć o Szoszy, dziwnej dziewczynce, z którą się wychował.

Twórcy zadają pytanie o miejsce tradycji w naszym życiu, z jednej strony chcemy się z niej wyzwolić, zyskać trochę wolności, ale bardzo często płacimy za to wysoką cenę – poczucie pustki i osamotnienia. Występują aktorzy Teatru Żydowskiego w składzie: Monika Chrząstowska, Ewa Dąbrowska, Waldemar Gawlik, Ewa Greś, Ryszard Kluge, Grzegorz Kulikowski, Małgorzata Majewska, Izabella Rzeszowska, Rafał Rutowicz, Joanna Rzączyńska, Wanda Siemaszko, Piotr Sierecki, Alina Świdowska, Ewa Tucholska, Jerzy Walczak.

 

20 grudnia Och- Teatr zaprezentuje wyjątkowy spektakl pod tajemniczym tytułem "Lekcje stepowania” w reżyserii Krystyny Jandy. Bohaterami będą uczestnicy tytułowych lekcji stepowania, każdy z nich uczestniczy na te zajęcia z innego powodu, każdy ma swoją historię, osobowość i temperament.

Lekcja stepowania
Zdjęcie z próby/fot. Kasia Chmura- Cegiełkowska

Przedstawienie grane było na wielu europejskich scenach, a w latach 90. powstał film, w którym główną rolę zagrała Liza Minnelli. Sztuka Richarda Harrisa łączy komedię z wątkami obyczajowymi i dużą dawką tańca. Obsada: Izabela Dąbrowska, Anna Iberszer, Joanna Moro, Elżbieta Romanowska, Krystyna Tkacz, Maria Winiarska, Zofia Zborowska, Katarzyna Żak, Kamil Maćkowiak.

 

Teatr Studio 20 grudnia zaprezentuje sztukę w reżyserii Jacka Poniedziałka - "Bydło” autorstwa Szczepana Orłowskiego. W tym dramacie nie dotyka się kwestii politycznych wprost. Bohaterowie – być może tylko symbolicznie – mordują swoich rodziców, by przez ten gwałt odciąć pępowinę ciągłości, zmieść stary porządek, przejść radykalny proces indywiduacji, aby odzyskać podmiotowość.

Jacek Poniedziałek
 Jacek Poniedziałek podczas próby czytanej/Teatr Studio

Autor podpowiada nam, że tylko na ruinach starego można zbudować nowe i tylko wówczas cały ten zamęt ma głębszy sens. Wystąpi Monika Krzywkowska, Monika Obara, Krzysztof Strużycki oraz gościnnie Piotr Żurawski, Krzysztof Dracz, Maciej Nawrocki, Karolina Piechota i Dominika Biernat.

 

Rok kalendarzowy zakończymy drugą grudniową premierą w Teatrze Dramatycznym. "TUTLI-PUTLI. Kto jest dziki?” to operetka Witkacego konfrontująca ludożerców z wyspy Tua-Tua i kombatantów Wielkiej Wojny, która miała być ostatnią, ale autor wiedział, że nie będzie. Tak zwana cywilizacja i tak zwana dzikość przeglądają się w sobie jak w lustrze. Oto twarz kolonializmu: z jednej strony znudzenie, chucie i forsa, z drugiej – egzotyczne narkotyki i fatalizm. Wszystko przerysowane, bo to karykatura, ale, jak u Witkacego, wróżebna. Zagłada ostatniego rajskiego zakątka na Ziemi jako musical? Na to wpaść mógł tylko Witkacy. Jazzband, rewia i tropiki, czyli kwestia, kto jest dziki? Reżyseria Magdalena Miklasz, na scenie pojawi się Anna Stela, Marcin Bikowski i Marcin Bartnikowski.

 

Napisz artykuł
Artykuły powiązane
Komentarze
  • Na "Garderobiany” i "Bydło" z chęcią bym się wybrała. Dawno nie byłam w teatrze, a te propozycje wydają mi się być bardzo ciekawe. Może niedługo uda mi się wybrać na coś interesującego.

  • Mamy do czynienia ze spora liczba interesujacych przedstawien ."Harper","Nauka stepowania",czy zwlaszcza "Garderobiany" zwracaja uwage swoja obsada.Jednak duet:Jan Englert i Janusz Gajos,wysuwa sie na pierwszy plan.

Reklama
Ostatnio dodane artykuły
Oscary 2017: 14 nominacji dla 'La La Land'! Film / Aktualności
Musical z Ryanem Goslingiem i Emmą Stone bez konkurencji? Wręcz przeciwnie. "La La Land" ma w Oscarowych bojach bardzo poważnych konkurentów.
Złote Maliny: Najgorsze filmy roku. Kto zdobędzie najwięcej Anty-Oscarów?
Szacowne gremium honorujące hollywoodzkie buble ogłosiło swoje nominacje. Faworytami tegorocznej edycji Złotych Malin są"Batman v Superman" i...
David Garrett powraca do Polski z trzema koncertami
"Diabelski skrzypek" po raz kolejny zawita w kraju nad Wisłą. Podczas wznowionej trasy koncertowej David Garrett zjawi się w Krakowie, Gdańsku...
'Gwiezdne wojny': Znamy tytuł kolejnej części 'Dzienniki z podróży do Rosji', 'Koncert cudzych zyczeń', 'I nie wróciłeś...'/ Nowości w Klubie Kulturaonline.pl
Tagi