zobacz listę gratisów jakie mamy do rozdania logowanierejestracja

Kulturaonline.pl - kulturalny rozkład jazdy

Zgłoś wydarzenie kulturalne Panel logowania dla instytucji kulturalnych
KulturaOnline.plMuzykaRecenzje › Gorczycki: (Nie)znany mistrz polskiego baroku

Gorczycki: (Nie)znany mistrz polskiego baroku

Nazwisko i muzykę Jana Sebastiana Bacha znamy wszyscy. Szkoda, że o rodzimym mistrzu baroku – Grzegorzu Gerwazym Gorczyckim wiemy wciąż niewiele. Wrocławski dyrygent Andrzej Kosendiak pragnie to zmienić.

Okładka drugiego już albumu z muzyką Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, NFM 2014

Na rynku ukazał się właśnie drugi album z utworami wybitnego krakowskiego kompozytora i kapłana zarazem, którego życie i naprawdę bogata działalność przypadły na lata 1665-1734. Pierwszy krążek z m.in. Missa Rorate i Completorium trafił do sprzedaży dwa lata temu i cieszył się ogromnym powodzeniem. Najnowszy m.in. z Missa Paschalis i Conductus Funebris został nagrany latem tego roku i jest już dostępny dla melomanów.

Andrzej Kosendiak, dyrygent, dyrektor Narodowego Forum Muzyki i wrocławskiego festiwalu Wratislavia Cantans jest jednocześnie pomysłodawcą projektu rejestracji wielkich dzieł religijnych Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Na obydwu albumach znalazły się, w jego opinii, najbardziej reprezentatywne utwory krakowskiego mistrza. – Jeśli zestawimy dwie płyty zobaczymy Gorczyckiego jako praktyka, kompozytora świetnie poruszającego się w obrębie tego, co wówczas było nowe i modne, jak i twórcę gruntownie wykształconego na wzorach dawnej polifonii – zwraca uwagę Andrzej Kosendiak. Do którego z wielkich mistrzów europejskich tamtego czasu można byłoby porównać Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego? – Nie lubię takich etykiet, ale jeśli miałbym porównywać Gorczyckiego do kogokolwiek, to do Jana Sebastiana Bacha. Nie ze względu na podobieństwa ich utworów, ale na spójność pomiędzy tym, kim byli, a dziełami, jakie stworzyli – przyznaje Andrzej Kosendiak.

Andrzej Kosendiak dyryguje dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego podczas festiwalu Wratislavia Cantans/fot. Adam Rajczyba Jr

Muzyk i animator wrocławskiego życia muzycznego wypełnia dwiema płytami z imponującą spuścizną Gorczyckiego lukę i zapewne zawstydza wiele rodzimych zespołów specjalizujących się w muzyce dawnej. Nie tylko pieczołowitością, z jaką pracuje, ale także potrzebą sięgania po polską klasykę, której jest głodny i spragniony, czemu właściwie nie należy się dziwić. Nagrań Gorczyckiego jest w Polsce niewiele, większość dokonana przed laty. Tymczasem wrocławscy wykonawcy nie tylko dostrzegli wielki potencjał drzemiący w utworach księdza i kompozytora z przełomu XVV i XVIII wieku, ale pragną, by ich fascynacja udzieliła się publiczności. Tak już się dzieje. Na tegorocznym koncercie w ramach festiwalu Wratislavia Cantans koncert z muzyką Gorczyckiego był oblegany i okazał się jednym z najbardziej wartościowych. A kiedy śpiewaczka Aldona Bartnik pokazała swoim holenderskim profesorom nagranie Gorczyckiego nie mogli nadziwić się, z jak wielkiej klasy i zupełnie sobie nieznanym kompozytorem mają do czynienia. Wielka w tym zasługa świetnego zespołu wykonawczego, który brał udział w przygotowaniu obydwu krążków.

Aldona Bartnik i Matthew Venner śpiewają utwory Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego/fot. Adam Rajczyba Jr

Do pracy nad dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego zgromadził znakomitą obsadę tak wokalną, jak i instrumentalną (trzon tej drugiej stanowili muzycy prężnie działającej w stolicy Dolnego Śląska Wrocławskiej Orkiestry Barokowej). Wśród solistów śpiewaków doskonałe wrażenie pozostawia sopranistka Aldona Bartnik. Brała udział także w poprzedniej sesji nagraniowej z utworami Gorczyckiego, a wiosną tego roku wypatrzył i zaangażował do własnych projektów także sam Philippe Herreweghe. To chyba najlepsza z możliwych rekomendacja i zapewne dobra wróżba na przyszłą drogę artystyczną. Znani także z poprzedniej płyty śpiewacy, zwłaszcza kontratenor Matthew Venner, tenor Maciej Gocman, czy bas Tomáš Král otrzymali dodatkowe „wsparcie”. W Missa Rorate II (cyklu sześciu motetów) słyszymy świetnego basa Jaromíra Noska, natomiast w Litaniae de Providentia Divina (Litania do Bożej Opatrzności) sopranistkę Agnieszkę Ryman. Uważnie towarzyszą solistom muzycy z Wrocławskiej Orkiestry Barokowej i zaproszeni instrumentaliści, zwłaszcza z obsady dętej (brzmiącej na płycie fantastycznie).

Album zaprojektowano pieczołowicie, a w książeczce (dwujęzycznej) melomani znajdą nie tylko informacje o kompozytorze i dokładne opisy prezentowanych dzieł, także przetłumaczone łacińskie teksty. Warto je poznać, ale nade wszystko zanurzyć się w muzykę. Dla wielu obcą, choć rodem znad Wisły.   

Illuxit Sol z pierwszego albumu z muzyką G.G.Gorczyckiego‚ 
 

  

 

Napisz artykuł
Artykuły powiązane
Komentarze
  • Mam nadzieję, że Polacy, którzy tak często powołują się na idee patriotyczne, przypomną sobie o postaci Gorczyckiego - moim zdaniem naprawdę warto. Album dwujęzyczny był świetnym pomysłem.

  • Jezeli tylko bede mial kiedys taka mozliwosc,to chocby wylacznie z czystej ciekawosci chcialbym uslyszec chocby jeden z utworow skomponowanych przez Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego.

Reklama
Ostatnio dodane artykuły
KFF - "Beksińscy. Album wideofoniczny": Z kamerą im do twarzy /recenzja filmu/ Film / Recenzje
Zapomnijcie na chwilę o "Ostatniej rodzinie". Dokument Marcina Borchardta to wszystko, co o Beksińskich chcielibyście i nie chcielibyście...
Sting wystąpi w Krakowie!
12 października Sting wystąpi w TAURON Arena Kraków. Sprzedaż biletów rusza 2 czerwca. Znamy ceny.
Big Book Festival już za miesiąc. Usiądź przy Okrągłym Stole i obejrzyj mecz o bibliotekę
Opuszczony kompleks szkół w centrum Warszawy jako czytelnicza akademia. Jeden z najmłodszych i najszybciej rozwijających się festiwali...
Włosy The Beatles zlicytowane! Międzygalaktyczny Zlot Superbohaterów przenosi się do Katowic
Tagi