zobacz listę gratisów jakie mamy do rozdania logowanierejestracja

Kulturaonline.pl - kulturalny rozkład jazdy

Zgłoś wydarzenie kulturalne Panel logowania dla instytucji kulturalnych
KulturaOnline.plMuzykaArtykuły › Pomianowska: Tworzymy nową tożsamość muzyczną

Pomianowska: Tworzymy nową tożsamość muzyczną

Z Marią Pomianowską, multiinstrumentalistką, założycielką pierwszego w Polsce wydziału muzyki etnicznej na Akademii Muzycznej w Krakowie, dyrektorem artystycznym Festiwalu Skrzyżowanie Kultur rozmawiamy o rozpoczynającym się 10 lipca Festiwalu Kręgi Sztuki.


* * * * * * *

 

Ruszył właśnie jeden z najciekawszych festiwali kulturalnych w Polsce. Kręgi Sztuki, choć są młodą inicjatywą, bo dopiero czwarta edycja przed nami, to już robią duże wrażenie ilością wydarzeń, różnorodnością i oryginalnością projektu. Jak Pani, jako dyrektor artystyczny najważniejszego w Polsce festiwalu muzyki etnicznej Skrzyżowanie Kultur oraz uczestniczka tego festiwalu ocenia poziom artystyczny i organizacyjny Kręgów Sztuki?

.html
 Maria Pomianowska / pomianowska.art.pl

W tym wydarzeniu uczestniczę po raz trzeci. Festiwal odbywa się w Cieszynie po polskiej i czeskiej stronie, a także w Katowicach i z każdym rokiem coraz więcej ośrodków angażuje się w kolejne wydarzenia. Pomysł jest dla mnie genialny z tej przyczyny, że na Kręgach Sztuki jest bardzo rozbudowana ta cześć, która jest mi szczególnie bliska, czyli moduł edukacyjny. Na Festiwalu zorganizowano bardzo dużo warsztatów interdyscyplinarnych, muzycznych, plastycznych, filmowych; odbywać się będą spotkania z ciekawymi ludźmi, a co więcej można tu spotkać wszystkich rektorów najważniejszych uczelni artystycznych w Polsce. Uczestniczą oni w panelach dyskusyjnych, mają wykłady, spotkania etc. Jest to niezwykle cenne doświadczenie dla uczestników i dzięki temu Festiwal zyskuje dodatkową wartość. To inicjatywa dobrze i ciekawie pomyślana, zapoczątkowana przez dyrektora Wojciecha Majewskiego, który rozwija projekt w bardzo dynamiczny sposób.

Pojawiają się co roku nowe oryginalne pomysły?

Tak, np. powstała na użytek tego roku nowa orkiestra Circle of Art. Mam nadzieję, że co roku będzie tworzona kolejna orkiestra Kręgów Sztuki i będzie to za każdym razem projekt międzykulturowy. W tym roku zdecydowano się na fuzję polsko-izraelską, być może w przyszłości polsko-arabską w różnych konfiguracjach i polsko-dalekowschodnią. Edukacja to podstawa, dlatego dziś dzięki Wojtkowi  Majewskiemu kształtowana jest nowa publiczność, która za kilka lat będzie odbiorcą nie tylko tego festiwalu, ale też będzie się lepiej orientować w muzyce świata. To widać już teraz, choć mamy dopiero czwartą edycję Kręgów Sztuki.

W Polsce coraz więcej mamy nowych festiwali, które w swoim programie zawierają muzykę etniczną, world music i projekty międzykulturowe. Odwiedza Pani większość z nich, jak ocenia Pani ten trend w Polsce i jak odbiera nowe pomysły twórcze sama publiczność.

Scena world music w naszym kraju dopiero raczkuje, rozwija się i właśnie dzięki takim festiwalom jak m. in. Kręgi Sztuki tworzy się jej potencjalną publiczność. W tej chwili nadszedł czas gdy właśnie taka muzyka jest bardzo potrzebna i cieszy się coraz większym zainteresowaniem, bo ludzie w czasach globalizacji i mieszania się kultur poszukują nowej tożsamości. Nasz świat się kurczy. Musimy więc przewartościować wiele do tej pory znanych pojęć także w obszarze muzyki etnicznej. Kiedyś każda kultur była odrębna i autonomiczna i każda oddzielnie egzystowała. W tej chwili dorobek etniczny świata traktujemy już inaczej - jako globalne dziedzictwo całej ludzkości. Z tego wyłania się nowa tożsamość nie tylko artystyczna. Powoli tworzy się globalna tożsamość. Widać to po festiwalach, na których pokazujemy oprócz muzyki korzeni np. muzyki polskiej, kurdyjskiej czy innych, także projekty międzykulturowe, które szukają tego co wspólne, a z drugiej strony starają się prezentować indywidualność. Dzięki temu widać jak szanując swoją inność i odrębność można też współistnieć, tworząc sztukę pokazującą to co nas łączy jak i to co unikalne i osobne. To są właśnie nowe trendy, które istnieją już kilkadziesiąt  lat na świecie, docierając do Polski z opóźnieniem i dopiero zaczynają się u nas rozwijać.

Jak na takie oryginalne pomysły reagują organizatorzy Kręgów Sztuki? Przyjmują je z entuzjazmem czy są raczej ostrożni?

Dyrektor festiwalu jest człowiekiem bardzo otwartym na takie projekty. Rokuję więc dynamiczny rozwój tej inicjatywy dzięki temu, że jego spojrzenie na muzykę etniczna jest bardzo nowoczesne. Jako artyści korzystamy ze źródeł, ale tworzymy już nową tożsamość muzyczną. To może trwać kolejne sto lat, ale od tego nie ma ucieczki. Albo dorośniemy do pewnego poziomu myślenia i otwartości, albo możemy się zasklepić i tylko odtwarzać lokalne tradycje nie tworząc nic na miarę naszych czasów. Tradycja jest potrzebna, ale potrzebni są też wizjonerzy, dzięki którym możemy tworzyć nowe gatunki muzyczne.

Jaka jest Pani rola w tym roku na Kręgach Sztuki?

Zostałam zaproszona jako nauczyciel na warsztatach. Będę uczyć gry na smyczkowych instrumentach polskich i opowiadać ich historie. Uczestnicy moich warsztatów będą mieli okazję poznać też melodie z różnych stron świata. Oprócz tego jestem solistką z Zoharem Fresko na dwóch koncertach 10 i 11 lipca w Cieszynie i Katowicach. Koordynuję też wraz z Dimą Gorelikiem pracę Circle of Art Orchestra, współtworząc  program i ideę tych koncertów.

Dziękuję serdecznie za rozmowę, życzę powodzenia i do zobaczenia w Cieszynie.









Napisz artykuł
Artykuły powiązane
Komentarze
  • Powstanie wydzialu muzyki etnicznej pokazuje,ze muzyka zrodel odgrywa wsrod sluchaczy coraz wazniejsza role.Mam nadzieje,ze spory nacisk zostanie tam polozony na polska muzyke ludowa.

  • Bardzo lubię muzykę etniczną. Ma w sobie duszę. Elektroniczna sieczka, którą się nam teraz głównie serwuje nie dorasta muzyce etnicznej moim zdaniem nawet do pięt.

  • Jestem za propagowaniem tego rodzaju muzyki. To muzyka na prawdę wartościowa.

Reklama
Ostatnio dodane artykuły
Najciekawsze skanseny w Polsce - głosujemy! ESEJE 2.0 / Artykuły
Zwiedzanie na wolnym powietrzu? Czemu nie! Wybraliśmy już najlepsze muzeum multimedialne, czas na skanseny. Zaczynamy głosowanie!
Hans Zimmer, Linkin Park i Tool bronią Robina Thicke. Plagiat czy inspiracja?
Pod listem biorącym w obronę twórców hitu "Blurred Lines" podpisało się aż 212 znanych wykonawców i kompozytorów. Pytanie, czy sąd weźmie pod...
Bogowie i bestie /Nowości w Klubie Kulturaonline.pl 31.08.2016/
Zbiór składa się z minipowieści Bogowie i bestie, opowiadania Siostrzyczka i noweli Ślepa seria. We wszystkich tych tekstach autor...
Startuje 73. Festiwal Filmowy w Wenecji Kujawsko-Dobrzyński Park Etnograficzny w Kłóbce /nominacja w plebiscycie 'Najciekawsze skanseny w Polsce'/
Tagi