zobacz listę gratisów jakie mamy do rozdania logowanierejestracja

Kulturaonline.pl - kulturalny rozkład jazdy

Zgłoś wydarzenie kulturalne Panel logowania dla instytucji kulturalnych
KulturaOnline.plWokół kulturyArtykuły › Raport Kulturaonline.pl: Koncerty i festyny

Raport Kulturaonline.pl: Koncerty i festyny



Ile kosztuje koncert gwiazdy? Jak wygląda praca agencji eventowych? Jak reklamować plenerowe wydarzenia? Bierzemy pod lupę rynek imprez masowych! 
 
W ramach cyklicznego Raportu portalu Kulturaonline.pl, analizujemy zjawiska z pogranicza kultury i marketingu. To materiały przygotowywane we współpracy ze znawcami branży, posiadające atrakcyjny format ilustrowanego magazynu i dostępne do ściągnięcia za darmo pod postacią pdf. Nasze pliki bez problemu otworzycie w przeglądarce lub czytniku typu Adobe Acrobat lub ściągnięcie na komputer, w celu późniejszej lektury offline.
 
Pierwszy odcinek poświęciliśmy zagadnieniom reklamy drukowanej. Tematem drugiego są koncerty, festyny, jarmarki, pikniki, czyli finanse, organizacje, mody i trendy w branży organizacji imprez masowych.
 
 
 

O czym piszemy?



Rynek agencji eventowych:
 
Wiedzą, jak zorganizować helikopter,scenografię wyświetlaną na budynkachoraz to, jakie zachcianki mają gwiazdy. Ciągle w biegu i na bieżąco z technologicznymi nowinkami. - "Sky is the limit” - mówią event managerowie. Co ich ogranicza? Budżet i… brak odwagi klienta. Ale nie tylko. Czy w Polsce opłaca się organizowanie imprez i jak wyglądamy na tle Europy?
 
 
Trudno jest podać jednoznacznie, ile firm zajmuje się organizowaniem różnego rodzaju imprez. GUS informuje tylko o liczbiev agencji reklamowych (blisko 45 tysięcy na koniec 2013 roku). Profesjonalnym przygotowywaniem wielkich koncertów i konferencji zajmują się wyspecjalizowane firmy eventowe. Poza tym organizację imprez w zakresie swojej działalności ma również część agencji PR. Można także wymienić hotele lub podwykonawców, którzy coraz częściej pozycjonują siebie także w roli organizatorów. Założenie firmy zajmującej się organizacją wydarzeń jest proste. Gorzej, gdy podejmują się tego amatorzy. Wtedy nie trudno o spektakularną klapę.
 

Ile kosztują gwiazdy? Jak zdobyć tę, na której nam zależy?
- rozmawiamy z producentem i organizatorem koncertów Markiem Łaciakiem:
 
Artysta z tzw. pierwszej półki w Polsce, to kwota od 30 do 80 tysięcy, jeśli mówimy o normalnym, granym w hali koncercie. Jeśli natomiast mamy plener lub jakieś święto, to stawka idzie w górę, nawet trzykrotnie.
 Maryla Rodowicz/fot. mat. prasowe
Koszty zależą wyłącznie od techniki, jaką angażuje przyjazd danego wykonawcy. Jeśli mówimy, że dany artysta "bierze” za koncert 50 tys. złotych, to nie są pieniądze dla niego. On z tego weźmie 8 do 10 procent. Reszta to zespół akompaniujący, ekipa techniczna, światło, nagłośnienie, hotele, przejazdy itd. Nikt nie będzie przecież korzystał z toalety na dworcu; chce mieć też dobry nocleg. Trzeba być przygotowanym na to, że koszty samej organizacji imprezy są nawet trzy razy wyższe niż kwota potrzebna do sprowadzenia artysty.
 

Zabawimy wszystkich!
Jak agencje eventowe dokonują organizacyjnych cudów:
 
... różnice w organizacji poszczególnych rodzajów zdarzeń nie są duże. To tylko kwestia nazwy oczekiwanej przez zleceniodawcę. Jarmark, festyn, piknik, koncert rządzą się tymi samymi prawami. Jeśli przewidywana liczba uczestników będzie przekraczała 800 osób, obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie karetki pogotowia, pełniącej czujny dyżur, zapewnienie we własnym zakresie koncesjonowanej ochrony (firma ochroniarska), powiadomienie policji o planowanych wydarzeniach, zdobycie pozwoleń właścicieli na korzystanie z gruntu i infrastruktury.
 
 
Według przepisów każdy, kto chce wprowadzać do obrotu żywność (w tym nawet każde koło gospodyń wiejskich oferujące ciasta na ludowym festynie, jarmarku kościelnym, szkolnym, miejskim) podczas imprez plenerowych musi na sprzedaż i przygotowywanie żywności uzyskać pozwolenie Sanepidu. Jednakże można znaleźć rozwiązanie, które zaoszczędzi uczestnikom nużących formalności. Jeśli na stoiskach zagoszczą lokalne restauracje i firmy cateringowe, to mają one już na ogół wszystkie potrzebne zezwolenia. Jeśli natomiast pozostałe stoiska uznane zostaną za działalność okazjonalną, to wówczas urzędnicy nie potraktują takich wystawców sprzedających na przykład niewielkie ilości ciast lub chleba ze smalcem na jarmarkach, świętach kościelnych, szkolnych, miejskich, wiejskich, akcjach dobroczynnych, jako przedsiębiorców. 
 

Jak zareklamować koncert, piknik, jarmark i festyn?
 
Na potrzeby promocji trzeba zaprząc media, również social media, a także być widocznym w mieście, powiecie czy gminie za pomocą plakatów. Nawet bezpłatny wstęp nie gwarantuje wysokiej frekwencji. Trzeba o nią zadbać.
 
Wiele dobrego może zdziałać nawet prosta strona internetowa poświęcona wydarzeniu. Szczególnie wtedy, gdy zadbamy, aby dobrze się pozycjonowała. Można zlecić fachowcom od pozycjonowania, aby w wyszukiwarce Google wysoko w wynikach wyszukiwania znajdowała się nasza witryna. Nie tylko po wpisaniu nazwy naszej imprezy, ale również innych haseł, które mogą wpi - sywać internauci (np. ″koncerty weekend Szczecin″, ″weekend w Suwałkach″, ″impre - zy lato Karpacz 2015″).
 
Ponadto w naszym raporcie przeczytacie jeszcze o turystyce motywacyjnej i przyszłorocznym zlocie sympatyków serialu "Czterej pancerni i pies". 
 
 
 
 
  • O czym pisaliśmy w pierwszym odcinku? O rynku reklamy drukowanej. Ściągnij i przeczytaj!
  • Co w następnym raporcie? Zajmiemy się oryginalnymi gadżetami reklamowymi, czyli designem w służbie reklamy.
Napisz artykuł
Artykuły powiązane
Komentarze
  • O, takie rzeczy warto wiedzieć. Często czyta się w gazetach o tym, ile za występ "wzięły" popularne gwiazdy. Potem powstaje stereotyp próżnych idoli. A tak naprawdę mało kto zastanawia się, na co są przeznaczane te pieniądze i wieszają na muzykach psy.

Reklama
Ostatnio dodane artykuły
Na co do kina? La La Land, Manchester by the Sea i Split Film / Premiery
W zimowy weekend aż 10 premier! Wśród nich m.in. rozśpiewany "La La Land", rozszczepione osobowości Jamesa McAvoy'a i nowe dzieło Jana Jakuba...
Roman Polański będzie przewodniczył gali Cezarów
Roman Polański będzie przewodniczył tegorocznej gali wręczenia Cezarów we Francji. Decyzja Akademii Sztuki i Techniki Filmowej wywołała falę...
Lionel Richie stworzy film o Sammym Davisie Juniorze
Lionel Richie nakręci film o swoim mentorze – spadkobiercy Sammy’ego Davisa Juniora po latach sądowych batalii wyrazili zgodę na...
'Mistrzowie zza kulis' w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi: Wystawa portretów rzemieślników teatralnych /zdjęcia/ 'Boisko' w Klubie Komediowym w Warszawie /konkurs/
Tagi