zobacz listę gratisów jakie mamy do rozdania logowanierejestracja

Kulturaonline.pl - kulturalny rozkład jazdy

Zgłoś wydarzenie kulturalne Panel logowania dla instytucji kulturalnych
KulturaOnline.plTeatrPremiery › "Return to the Voice" Teatru Pieśń Kozła: Gaelicka Pasja /recenzja spektaklu/

"Return to the Voice" Teatru Pieśń Kozła: Gaelicka Pasja /recenzja spektaklu/

 fot. M. Bral - mat. prasowe
Archaiczne śpiewy szkockie w języku gaelickim o narodzie wygnanym. Teatr Pieśń Kozła kreuje spektakl z pogranicza teatru i muzyki oratoryjnej.
 
Najnowszy spektakl wrocławskiego teatru pt. "Return to the Voice", jest oryginalną formą  powstałą na granicy teatru i muzyki. Jak zaznaczył na konferencji prasowej  reżyser przedstawienia Grzegorz Bral - istotnym impulsem do jego powstania była inspiracja dziełem Fryderyka Nietzschego "Narodziny tragedii". Najważniejszą inspirację stanowiły tu jednak  archaiczne śpiewy szkockie w języku gaelickim, przede wszystkim psalmy, lamenty i pieśni wygnania .
 
To gaelicka Pasja, z tradycyjnymi ludowymi poematami staroszkockimi - określił charakter spektaklu Bral. W odróżnieniu jednak od Pasji opowiadającej o Męce i Śmierci Jezusa Chrystusa, w tej brak jest narratora (ewangelisty). Ta opowieść jest historią męczeństwa narodu, jego wykorzenienia. 
 Zdjęcie z próby/fot. B. Lekarczyk- Cisek
W 2012 roku artyści Teatru Pieśń Kozła wielokrotnie podróżowali do Szkocji, gdzie zapoznawali się z gaelickimi psalmami i lamentami, a także pieśniami wygnania z czasów masowej emigracji Szkotów. Kacper Kuszewski - kierownik muzyczny spektaklu - opowiadał m.in. jak wyglądała praca nad przygotowaniem pieśni:
 
W ramach pracy nad tym spektaklem odbyło się kilka ekspedycji, szukaliśmy materiałów. (...) w końcu udało się dotrzeć do bardzo surowych, starych, archaicznych pieśni, o których nawet w Szkocji niewiele osób wie. Te pieśni zostały opracowane na wielogłosowy zespół aktorów przez kompozytora Macieja Rychłego. Język gaelicki jest bardzo trudny do wymówienia, jest tam duża liczba głosek, dźwięków, które nie występują w żadnym języku i zajęło nam sporo czasu, aby to wszystko opanować.
 
Grzegorz Bral zaprosił do udziału w spektaklu wybitną wokalistkę jazzową Annę Marię Jopek, która zaprezentuje się zarówno w pieśniach solowych, jak również w chóralnych. Światowa premiera spektaklu odbyła się podczas tegorocznego Fringe Festival w Edynburgu, natomiast polska premiera  miała miejsce 19 grudnia o godzinie 19.00 w Katedrze Św. Marii Magdaleny.
 
Kolejne spektakle: 20 grudnia o 19.00 oraz 21 grudnia o 19.00 i 21.30.
Napisz artykuł
Artykuły powiązane
Komentarze
  • W Polsce jest wielu milosnikow-a wrecz pasjonatow-muzyki celtyckiej i gaelickiej.Dla nich taki spektakl powinien byc rzecza wprost obowiazkowa.A i w Europie taki temat powinien cieszyc sie zainteresowaniem..

Reklama
Ostatnio dodane artykuły
'Ostatnie zwierzęta' w Łaźni Nowej: Człowiek to nie brzmi dumnie /relacja - zdjęcia/ Teatr / Recenzje
Z mapką w ręku i doświadczeniami, które mogą zmienić stosunek do ludzkiej cywilizacji. Na terenie byłego budynku szkolnego w Nowej Huty,...
'Geniusz': Prawa ręka największych pisarzy /recenzja książki/
„Geniusz” A. Scotta Berga to powieść biograficzna opowiadająca o życiu niezwykłego człowieka i najlepszego redaktora – Maxa...
Na co do kina? Uciekaj! i Wybawienie
Na długą majówkę dystrybutorzy przygotowali tylko 2 premiery, adresowane głównie do fanów nieszablonowych thrillerów.
Netia Off Camera: Filmowa gorączka w Krakowie V Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara: Przestrzenie
Tagi