zobacz listę gratisów jakie mamy do rozdania logowanierejestracja

Kulturaonline.pl - kulturalny rozkład jazdy

Zgłoś wydarzenie kulturalne Panel logowania dla instytucji kulturalnych
KulturaOnline.plWokół kulturyArtykuły › Spędzaj czas ze swoim dzieckiem w Internecie /wywiad/

Spędzaj czas ze swoim dzieckiem w Internecie /wywiad/

Z Ewą Przygocką, trenerem umiejętności komputerowych rozmawiamy m.in. o tym, czego dzieci szukają w Internecie, w jakie gry najchętniej grają i dlaczego ich nowymi autorytetami są youtuberzy.

Ewa Przygocka podczas zajęć w ramach projektu "Ambasadorzy Bezpiecznego Internetu".

Alicja Bar, kulturaonline.pl: Prowadziłaś zajęcia propagujące wiedzę o bezpiecznym poruszaniu się po Internecie skierowane do uczniów klas I-III ze szkół podstawowych w całej Polsce. Czy dzieciaki wiedzą jakie niebezpieczeństwa czyhają na nie w sieci?

Ewa Przygocka, wykładowca w projekcie "Ambasadorzy Bezpiecznego Internetu": Większość z nich ma świadomość tego, co może być zagrożeniem, najczęściej dzieci wymieniają takie działania jak: osoby nieznane, wirusy, zagrożenie wynikające z pobrania nielegalnych gier, kliknięcia w nieodpowiednie linki). Wśród tej grupy wiekowej zdarzały się również problemy związane z zawłaszczeniem konta (w ulubionej grze) przez naiwność dziecka i inne oszustwa.

Czy najmłodsi użytkownicy sieci wiedzą co robić, aby nie prowokować niebezpiecznych sytuacji w sieci?

Dzieci nie mają takiej wiedzy, często mają poczucie, że nie ma nad nimi kontroli i możliwości weryfikacji kim są. Korzystają w bardzo luźny sposób ze wszystkich możliwych stron i serwisów, które przychodzą im do głowy. Często nie znają polityki prywatności i sposobu zabezpieczania swojego wizerunku. Wiedzą, że nie podaje się adresu osobie nieznajomej, ale publikują swoją zdjęcia w Internecie lub inne informacje wskazujące na okolicę, z której się wywodzą. Mam nadzieję, ze po cyklu szkoleń, które przeprowadziliśmy ten stan uległ zmianie.

Czy poziom wiedzy i doświadczenia dzieci w zakresie korzystania z Internetu różni się w zależności od miejsca zamieszkania?

Tak, zdecydowanie. Nie można jednak wskazać tutaj jednej prawidłowości, ponieważ różne są przyczyny. Z jednej strony dzieci z większych miejscowości mają bardzo dużą, szeroką i bogatą wiedzę, co wynika z większego dostępu do gadżetów, większej ilości bodźców reklamowych, które często nawiązują do określonych gier i miejsc w internecie, a z drugiej strony winika to z  braku kontroli rodzicielskiej (nie jedyny czynnik) – 'mogę robić co chcę, rodzic jeszcze kupuje mi dodatkowe zabawki, gry, lub doładuje konto, żebym sam mógł kupować'. Coraz częściej zdarza się jednak tak, że już wcześniej nastąpiła interwencja rodziców i dzieci mają limitowane dostępy do sieci czy choćby nie istnieją na facebooku. Po rozmowie z nauczycielami okazuje się, że jest to zasługa rodziców, którzy świadomie to kontrolują.

Dzieci z mniejszych miejscowości okazywały się równie biegłe, bystre i śmiałe w poczynaniach w Internecie, co często wynikało z mniejszej świadomości rodziców, że może je spotkać tam coś złego lub były kompletnie wycofane – nadal świat rzeczywisty górował nad zabawą przed komputerem. W większych miejscowościach więcej dzieci pobiera legalnie lub kupuje w sklepach gry, w mniejszych miejscowościach niestety nielegalnych pobrań jest więcej. Dzieci z różnych okolic oglądają tych samych youtuberów, grają w te same gry, korzystają z tych samych sposobów i programów do komunikacji (messenger – facebook, skype, rzadko – twitter, instagram, snapchat).

Ewa Przygocka podczas zajęć w ramach projektu "Ambasadorzy Bezpiecznego Internetu".

Skąd dzieci czerpią wiedzę na temat Internetu?

Z własnych doświadczeń przede wszystkim. Internet to dla ośmio- dziewięciolatków przede wszystkim rozrywka.

Co najchętniej dzieci robią w sieci?

Korzystają z serwisu Youtube, mniejsze dzieci oglądają bajki, starsze filmy, słuchają muzyki, uczą się jak zagrać w daną grę, oglądają kanały youtuberów. Grają w gry, często są to gry na stronie friv, popularne to: minecraft, agario, movie star planet, wiejskie życie. Chłopcy lubią grać w gry RPG lub te dla nich niedostosowane typu  Counter Strike, czy GTA. Komunikują się ze sobą   - głosowo, z kamerką i tekstowo, za pomocą najróżniejszych programów i aplikacji. Dzieci uczą się również w Internecie, korzystają ze słowników, encyklopedii lub całych stron poświęconych nauce.

Dużo czasu spędzają przed komputerem?

Ilości godzin, które padały mimowolnie (jako takie rekordy) to 5 godzin, z reguły dzieci nie chwalą się tym, ile czasu dziennie siedzą przed komputerem. Wartość -5 godzin- potraktowałabym jako jednorazowy przypadek, sądzę że zazwyczaj jest to mniej.

Czy rodzice mają nad ich aktywnością w sieci kontrolę?

Nie mają, nie są świadomi klasyfikacji gier, nie znają rozwinięć skrótów, nie są na bieżąco z tym, co jest modne w sieci. Dzieci często samodzielnie zakładają konta na facebooku. Zdarzały się jednak miejsca gdzie usłyszałam, że 'mama patrzy na to, co ja robię na facebooku', więc aż tak źle nie jest (śmiech).

Jakieś wnioski/ rady dla rodziców i nauczycieli przekazałabyś im po przeprowadzonych zajęciach?

Wnioski i rady są po każdym szkoleniu inne, zależą od grupy, do której dotarliśmy. To co się nasuwa na gorąco... Wyobraź sobie, że właśnie Twoje dziecko (8- letnie) wysadziłaś na skrzyżowaniu jednej z głównych ulic w Warszawie, Ty jesteś na kawie. Zapewne Twoje dziecko jest mądre, inteligentne i zaradne, ale czy to jest już ten moment, żeby pozostawić je w takim miejscu? Różnica pomiędzy zagrożeniem realnym a wirtualnym jest tylko taka, że to wirtualne dociera z opóźnieniem. Zostawiając dziecko same przed komputerem, zdajemy je na łaskę lub niełaskę wujka Google i innych użytkowników sieci. Oni właśnie są tak samo randomowi jak ludzie na ulicy w Warszawie: starzy, młodzi, dobrzy, źli, inteligentni i nie. Jeśli tak przerażające jest zostawienie dziecka na skrzyżowaniu, czemu tak łatwo pozostawić je w domu  przed komputerem?

Kolejną rzeczą, na którą zwróciłabym uwagę rodzicom jest rozmowa- rozmawiaj ze swoim dzieckiem- ono bardzo chętnie pokaże Ci jak można dobrze bawić się w sieci. Nie krytykuj działań i zachowań swojego dziecka, ale spróbuj je zrozumieć. Nie podważaj szkolnych autorytetów, graj razem z nauczycielami do jednej bramki, wspieraj szkołę w działaniach chroniących Twoje dziecko, nie krytykuj ograniczeń i limitów, spróbuj zrozumieć. Pomóż swojemu dziecku w odnalezieniu wartościowych miejsc w Internecie, naucz jak oddzielać informacje od szumu informacyjnego, dbajcie razem o kulturę słowa, zachęć dziecko do aktywności w Internecie wspierających wyobraźnię, poszukajcie razem ciekawych i fajnych gier w Internecie, nie toleruj piractwa i hejtu.

***
Ewa Przygocka – mgr psychologii na Uniwersytecie Wrocławskim, trener umiejętności komputerowych (prowadzi zajęcia dla osób dorosłych, młodzieży i osób starszych z zakresu obsługi komputera na różnych stopniach zaawansowania – od uruchomienia po zaawansowaną grafikę komputerową i marketing internetowy), od 5 lat pracuje w firmie Netland Computers, mama 3-letniej Hani.

Napisz artykuł
Artykuły powiązane
Komentarze
  • A ja uwazam,ze chociaz czas ze swoim dzieckiem nalezy spedzac jak najczesciej,to jednak jak w najmniejszym stopniu przy zastosowaniu internetu.Sa znacznie ciekawsze mozliwosci spedzenia tego czasu..

  • Czasy sie zmieniły. Dzieci korzystają z Internetu zamiast pędzić do biblioteki i tam szukac potrzebnych informacji. Internet maja na wyciągnięcie ręki. Dobrze by umiały sie prawidłowo nim posługiwać. Znać zagrożenia. I umieć sie przed nimi wystrzegać. Ale trzeba tez nauczyć je i zachęcać do korzystania z bibliotek. Czytania książek, albumów. Nauczyć dzieci czerpać wiedzy z fachowej literatury.

  • Ja również promuję spędzanie wolnego czasu na świeżym powietrzu niż siedzenie przed komputerem natomiast z drugiej strony warto poświęcić trochę czasu i nauczyć dziecko jak bezpiecznie korzystać z internetu.

Reklama
Ostatnio dodane artykuły
'Kuroń. Pasja według św. Jacka' w Teatrze Powszechnym: Potrzeba rozmowy Teatr / Premiery
Fakty i fikcja z legendarną postacią solidarnościowej opozycji w tle. W warszawskim Teatrze Powszechnym przygotowania do spektaklu, który jest...
Ennio Morricone: 5 rzeczy, których (być może) nie wiecie o mistrzu muzyki filmowej
Z okazji zbliżającego się koncertu maestro Morricone w Krakowie, przypominamy mniej lub bardziej zaskakujące aspekty jego dorobku.
'Szabasowa dziewczyna' w Teatrze Żydowskim: Do czego zdolna jest zakochana kobieta? /recenzja spektaklu/
Z miłości do drugiego człowieka można zrobić wiele, ale gdy w grę wchodzi zmiana religii mogą być pewne problemy. Ale nie dla kobiety, która...
Na co do kina? La La Land, Manchester by the Sea i Split Roman Polański będzie przewodniczył gali Cezarów
Tagi