zobacz listę gratisów jakie mamy do rozdania logowanierejestracja

Kulturaonline.pl - kulturalny rozkład jazdy

Zgłoś wydarzenie kulturalne Panel logowania dla instytucji kulturalnych
KulturaOnline.plTeatrAktualności › Startują 37. Warszawskie Spotkania Teatralne

Startują 37. Warszawskie Spotkania Teatralne

/zdjęcia pochodzą ze strony organizatorów/

Już po raz 37. odbędzie się przegląd najciekawszych i najbardziej spektakularnych premier ubiegłego sezonu teatralnego. Warszawskie Spotkania Teatralne rozpoczną się 30 marca i potrwają do 11 kwietnia.

Przedstawienia będą prezentowane na scenach Teatru Dramatycznego, Teatru Nowego, Teatru Polskiego oraz Teatru Powszechnego. Dla publiczności to także niepowtarzalna okazja do spotkań i dyskusji z ich autorami.

”Wyspa”, ”Ślub”, ”Harper”, ”Podopieczni” pośród najlepszych spektakli minionego roku

W tym roku za selekcję spektakli dla dorosłych odpowiedzialny jest Wojciech Majcherek – krytyk teatralny, absolwent Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej PWST. Jak zapewniał kurator, repertuar WST został opracowany bez przewodniego motywu czy hasła:

Dobry festiwal tworzą dobre spektakle, a nie ideologie ich kuratorów. Przedstawienia, które wybrałem w tym roku, też łączą różne nici, ale przyjemność odkrywania tych powiązań należy do widzów – skomentował swój wybór.

Teatralny maraton rozpocznie inspirowany ”Burzą” Szekspira, muzyczno-taneczny poemat ”Wyspa” wrocławskiego Teatru Pieśń Kozła, w reż. Grzegorza Brala.

W programie nie mogło zabraknąć arcydramatu Witolda Gombrowicza: ”Ślub” w reż. Anny Augustynowicz – koprodukcji Teatru Współczesnego w Szczecinie z Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Drugą prezentowaną sztuką Gombrowicza będzie ”Iwona, księżniczka Burgunda” w nowatorskiej interpretacji Grzegorza Jarzyny i aktorów moskiewskiego Teatru Narodów.

Narodowy Stary Teatr  im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie zaprezentuje aż dwie sztuki. Widzowie będą mieli możliwość obejrzenia mocnego spektaklu ”Podopieczni” Elfriede Jelinek – poruszającego problem kryzysu uchodźczego oraz ”Triumf woli” w reż. Moniki Strzępki.

Kielecki Teatr  im. Stefana Żeromskiego zaprezentuje ”Harper”, czyli psychologiczny dramat ”kobiety na zakręcie”, w reż. Grzegorza Wiśniewskiego. Janusz Opryński z lubelskiego Teatru Provisorium, reżyserując ”Punkt zero. Łaskawe”, odważył się na opowiedzenie historii nazistowskiego oficera i kata Żydów – Maxa Aue.

Propozycja bydgoskiego Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki ”Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy” w reż. Wiktora Rubina  prowokuje do zadania sobie pytania, czy teatralna inscenizacja jest w stanie poruszyć tłumy i zmobilizować  je do wyjścia na ulicę.

W repertuarze Spotkań zagości też zwycięzca zeszłorocznej edycji Boskiej Komedii w Krakowie - Michał Borczuch ze sztuką ”Wszystko o mojej matce” Teatru Łaźnia Nowa w Nowej Hucie. 37.  odsłonę Warszawskich Spotkań Teatralnych zwieńczy ”Najgorszy człowiek na świecie” kaliskiego Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego. To dramat inspirowany powieścią Małgorzaty Halber, którego reżyserii podjęła się laureatka Paszportu Polityki – Anna Smolar.

Małe Warszawskie Spotkania Teatralne

 W ramach WST nie zabraknie również interesujących propozycji dla dzieci i młodzieży.  

Publiczność, która wybierze się na spektakle będzie mogła poznać różne techniki i konwencje teatralne: teatr kolorowych cieni, czarny teatr, teatr żywego planu czy teatr tzw. inscenizowanej narracji, który zaciera granice między między widzem a aktorem - zachęcała tegoroczna kuratorka Małych Warszawskich Spotkań Teatralnych Joanna Rogacka.

Program jest adresowany dla widzów w wieku od 3 do 15 lat. Treść przedstawień koresponduje ze zjawiskami współczesnego życia. Jak zapowiedziała zastępczyni dyrektora d/s artystycznych Teatru Lalka:

Małe dzieła sztuki scenicznej często zawierają drogowskazy, jak radzić sobie z trudnymi emocjami, jak poznawać świat i jak sprawić, by stawał się on coraz lepszy - bez lęku, agresji, wykluczenia i uprzedzeń.

I tak w programie znalazły się: ”Piekło-niebo” Wrocławskiego Teatru Lalek, ”Kolorowi ludzie” i ”Trzej muszkieterowie” opolskiego Teatru Lalki i Aktora czySzklana góra” w interpretacji Teatru Lalek Banialuka. Na szczególną uwagę zasługuje propozycja słowackiego Teatro Tatro z Nitry: ”Cirkus Charms” w reż. Ondreja Spišáka, opowiadający w dowcipny sposób historię człowieka, który chciał zostać cyrkowcem. ”Opowieści z niepamięci” poznańskiego Teatru Animacji  zabiorą swoich widzów w niezwykłą podróż do świata prasłowiańskiej mitologii. Drugą propozycją tego teatru będzie ”Żabka”, która zmierzy się z trudną tematyką przemijania. Problem przełamywania stereotypów zostanie poruszony przez Białostocki Teatr Lalek w sztuce ”Straszna piątka”.

Relacja władza-artysta w Teatrze Telewizji

Wyboru produkcji Teatru TV dokonał Krzysztof Domagalik – polonista i absolwent seminarium menedżerskiego w zakresie organizacji i produkcji programów telewizyjnych (Polish Institute of Managament). Przegląd spektakli Teatru Telewizji  odbędzie się pod hasłem: ”Panie Geniu, zatańczymy sobie?”. Cytat zaczerpnięty z ”Tanga” Sławomira Mrożka nawiązuje do tegorocznego  kryterium selekcji spektakli. Wybrane projekcje w mniej lub bardziej oczywisty sposób obrazują skomplikowane relacje, jakie zachodzą pomiędzy przedstawicielami władzy a artystami oraz sam stosunek polityki do sztuki.

Spektakle i utwory dramatyczne na podstawie, których powstały te realizacje telewizyjne są z różnych okresów i dotyczą różnych formacji władzy. Mamy tutaj do czynienia z władzą  totalitarną w wydaniu stalinowskim, nazistowskim aż po władze komunistyczną w PRL-owskim wydaniu. Tematem nie jest jednak to jak władza odnosi się do elity intelektualnej, ale również jak artysta wobec władzy może czy powinien się zachować - podkreślił kurator.

W ramach tego cyklu zobaczmy następujące realizacje: ”Za i przeciw” Ryszarda Bugajskiego, ”Chłodna jesień”  Janusza Zaorskiego,Molier, czyli zmowa świętoszków”  i ”Powidoki” w reż. Macieja Wojtyszko, ”Tango” Macieja Englerta, ”Stalin” i ”Opowieści Hollywoodu” w reż.  Kazimierza Kutza.

W trakcie trwania festiwalu Teatr Dramatyczny wystawi siedem swoich najnowszych spektakli, w tym premierowy ”Tajny Dziennik” Mirona Białoszewskiego w reż. Wojciecha Urbańskiego. Po zakończeniu inscenizacji i projekcji organizatorzy zapraszają widzów do dyskusji z ich twórcami. Moderatorami tych rozmów będą krytycy teatralni i publicyści.

Napisz artykuł
Artykuły powiązane
Komentarze
    Reklama
    Ostatnio dodane artykuły
    ”Matki” w reż. Pawła Psssiniego na Festiwalu Nowe Epifanie/Gorzkie Żale /recenzja spektaklu/ Teatr / Recenzje
    Zaprezentowane podczas Festiwalu Nowe Epifanie/Gorzkie Żale ”Matki” w reż. Pawła Passiniego to niezwykle emocjonujące dzieło...
    Krakowski Raut Aktorów i Złote Maski: Widzowie wolą blondynki? /zdjęcia/
    Po 14 latach przerwy wróciła impreza honorująca twórców krakowskiego teatru. Wręczono Złote Maski publiczności oraz branżowe Ludwiki.
    Strange Clouds 'Calm before the Storm': Dziwnie i pochmurnie /recenzja/
    Poznański zespół Strange Clouds intryguje brzmieniami. Ich muzyka to połączenie psychodelicznego rocka, postgrunge'u i elektroniki lat 70.
    Krzysztof Penderecki z kolejną nagrodą! ”Pax” Sary Pennypacker: Opowieść o pokoju i przyjaźni /recenzja książki/
    Tagi