zobacz listę gratisów jakie mamy do rozdania logowanierejestracja

Kulturaonline.pl - kulturalny rozkład jazdy

Zgłoś wydarzenie kulturalne Panel logowania dla instytucji kulturalnych
KulturaOnline.plTeatrPremiery › 'Szewcy' w Narodowym Starym Teatrze: Traktat o rzemiośle aktorskim /zdjęcia/

'Szewcy' w Narodowym Starym Teatrze: Traktat o rzemiośle aktorskim /zdjęcia/

Próba prasowa/fot. Ł. Badula

Witkacy w kobiecej adaptacji i z obsadą, w której uznani aktorzy spotykają się z osobami niepełnosprawnymi. Takich "Szewców" jeszcze nie było.

Najbardziej znana, ale też najczęściej uaktualniana ze sztuk Witkacego. Uaktualniana o konteksty polityczne, społeczne, kulturowe. Wszystko, co w śmieszno-strasznej wersji przyszłości można pomieścić. Ten testament wybitnego artysty, wystawiony dopiero po śmierci, ciągle nie daje twórcom teatralnym spokoju. Najnowsza z adaptacji "Szewców" zaskoczy jednak tych, którzy oczekują doraźnej satyrycznej jazdy po bandzie. Reżyserka Justyna Sobczyk i dramaturg Justyna Lipko- Konieczna przenoszą profetyczne dzieło w nieco inny wymiar. Skupiając się na zagadnieniu warsztatu aktorskiego.

Próba prasowa/fot. Ł. Badula

Sobczyk współpracuje od lat z Teatrem 21. Na stołecznej scenie swoich sił próbują osoby z autyzmem oraz różnymi niepełnosprawnościami. Podobni naturszczycy pojawią się także w projekcie reżyserki, który teraz realizuje w krakowskim Starym Teatrze. Tym razem zaprosiła ona do współpracy aktorów- amatorów z Teatru trochę innego. Lecz na tym nie koniec zaskakujących decyzji obsadowych.

Próba prasowa/fot. Ł. Badula

Główne role zostały przydzielone profesjonalnym aktorom ... w drodze losowania. Zaowocowało to nietypowymi wyzwaniami, jeśli chodzi o pracę nad rolą. I tak np. Radosław Krzyżowski odtwarza postać księżnej, a Małgorzata Zawadzka - prokuratora. W obsadzie znalazł się także wracający do zawodu i zmagający się z afazją Krzysztof Globisz. Zagra postać Hiper-Robociarza.

Próba prasowa/fot. Ł. Badula

Radosław Krzyżowski podkreśla "inność" nowej adaptacji dramatu:

"Szewcy" to bomba językowa i historiozoficzna. My jednak uznaliśmy, iż wobec takiego połączenia - aktorów profesjonalnych z nieprofesjonalnych, warto zrobić spektakl o samym rzemiośle. Pytanie o to, kim jestem uprawiając swoje rzemiosło, zadaje sobie przecież również aktor. Podczas prób dużo improwizowaliśmy. To była też praca nad znalezieniem wspólnego obszaru płynności, elastyczności aktorskiego rzemiosła.

Aktorska transgresja oczywiście nie wyklucza pokazania na scenie tego, co u Witkacego jest najważniejsze - kwestii, mniej lub bardziej, projektowanej rewolucji. Jak wyjaśnia reżyserka, w nowym spektaklu posiada ono pojemne znaczenie:

Tak naprawdę badamy coś, co w działaniach z aktorami niepełnosprawnymi nas interesuje - rewolucję rozumianą jako pracę nad włączaniem różnych osób. Na oczach widza, na bazie tekstu o rewolucji, badamy więc i rewolucyjny potencjał tego spotkania. Ma ono swój scenariusz, przebieg, ale i mnóstwo momentów, które zależą od obecności i reakcji naszych aktorów. Na tym ten spektakl jest też zbudowany. Myślę, że to właśnie dla naszej obsady może wydać się najbardziej interesujące. Sytuacja typu: "Nie mogę tej postaci do końca zamknąć, bo muszę też reagować i być obecnym".

Premiera sztuki już 11 marca na Nowej Scenie Starego Teatru przy ul. Jagiellońskiej 1. 

Napisz artykuł
Artykuły powiązane
Komentarze
    Reklama
    Ostatnio dodane artykuły
    'Ostatnie zwierzęta' w Łaźni Nowej: Człowiek to nie brzmi dumnie /relacja - zdjęcia/ Teatr / Recenzje
    Z mapką w ręku i doświadczeniami, które mogą zmienić stosunek do ludzkiej cywilizacji. Na terenie byłego budynku szkolnego w Nowej Huty,...
    'Geniusz': Prawa ręka największych pisarzy /recenzja książki/
    „Geniusz” A. Scotta Berga to powieść biograficzna opowiadająca o życiu niezwykłego człowieka i najlepszego redaktora – Maxa...
    Na co do kina? Uciekaj! i Wybawienie
    Na długą majówkę dystrybutorzy przygotowali tylko 2 premiery, adresowane głównie do fanów nieszablonowych thrillerów.
    Netia Off Camera: Filmowa gorączka w Krakowie V Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara: Przestrzenie
    Tagi