zobacz listę gratisów jakie mamy do rozdania logowanierejestracja

Kulturaonline.pl - kulturalny rozkład jazdy

Zgłoś wydarzenie kulturalne Panel logowania dla instytucji kulturalnych
KulturaOnline.plTeatrArtykuły › WROSTJA: Mistrzowskie monodramy

WROSTJA: Mistrzowskie monodramy

                                                              Mateusz Nowak/fot. Marcin Pietrusza

OFTJA czyli zmagania konkursowe

Wrocławskie spotkania z monodramami, to także okazja do obejrzenia starannie wyselekcjonowanych spektakli zgłoszonych do konkursu. Są to na ogół przedstawienia już gdzieś zaprezentowane, a nawet nagrodzone. W tym roku obejrzałam sześć monodramów, spośród których cztery zostały we Wrocławiu nagrodzone. Różne osobowości, poetyki, problemy…

Podobnie jak przed dwoma laty, najbardziej interesujący wydał mi się Mateusz Nowak, który tym razem zaprezentował … rozprawę doktorską Karola Zbyszewskiego:Niemcewicz od przodu i od tyłu”. Od pamiętnego spektaklu Jerzego Grzegorzewskiego: ”Przygotowanie do wieczoru autorskiego” na podst. tekstu T. Różewicza, nie widziałam przedstawienia, które tak brawurowo wywraca przekonanie o niesceniczności pewnych tekstów.

Inteligentna i twórcza interpretacja decyduje o tym, że każdy tekst może okazać się sceniczny. Dotyczy to w równym stopniu reżysera monodramu – Stanisława Miedziewskiego, jak też współautora scenariusza i wykonawcy – Mateusza Nowaka. Dla mnie ten ostatni jest polskim Czubenką. Może nie w znaczeniu techniki gry, która w przypadku rosyjskiego aktora jest niemal doskonała, bo też jest on od Mateusza starszy i dojrzalszy, ale pomysłowość interpretacyjna oraz siła przekazu, owa pełna energii obecność na scenie – one to sprawiają, że istnieje pomiędzy nimi podobieństwo.

                                                 Mateusz Nowack/fot. Marcin Pietrusza

Mateusz Nowak z powodzeniem wciela się w różne postaci, nie tylko tytułowego Niemcewicza, ale również Casanovy, króla Stanisława Poniatowskiego, Tadeusza Kościuszki i innych. Posługuje się zarówno głosem, jak też gestem i wielofunkcyjnym kostiumem, który – jak w przypadku sztuki Birute Mar – pełni także rolę scenografii przedstawienia. Monodram ten to blisko godzinna, niezwykle intensywna obecność aktora na deskach scenicznych. Trwa ona niezmiennie, począwszy od brawurowej sceny z Casanową, wykonanej w konwencji operowej melorecytacji, kojarzącej się jednocześnie z ”Casanową” Felliniego, poprzez cudownie komiczne "obrady Sejmu Czteroletniego”, kiedy to część kandydatów trafia na listy sporządzane w sposób równie zagadkowy jak obecnie, a na zupełnie poważnym i dramatycznym przesłaniu kończąc. Mateusz Nowak jest kimś więcej niż aktor na scenie – to bogata i wyrazista osobowość, która rozkwita z przedstawienia na przedstawienie.


W mojej relacji opisuję jeszcze:

  • gościnne występy Pavola Seriśa ze Słowacji i Biruté  Mar z Litwy tutaj
  • mistrzowskie inscenizacje Joanny Szczepkowskiej i Bogusława Kierca tutaj


Napisz artykuł
Artykuły powiązane
Komentarze
  • Nie ma,ze boli.... Monodram pokazuje,prawdziwa wartosc wystepujacego na scenie aktora.Tutaj nie ma mozliwosci schowania sie za plecami partnera w momentach gorszego samopoczucia.

  • Monodram Joanny Szczepkowskiej "Goła Baba" obejrzałam kilka dni temu w ramach 4 Festiwalu Aktorstwa Filmowego. Pierwszą część monodramu o kobiecie z parasolką oglądałam w zupełnej ciszy, którą do perfekcji opanowała widownia. Drugą część, podczas której z impetem wkroczyła na scenę nieobyta i niezbyt zgrabna baba, uparcie ogłaszająca wszem i wobec, że się rozbiera, aby udowodnić, że każda baba "pod spodem" jest goła oglądałam ze śmiechem i z dużą swobodą, do której zachęcała sama Szczepkowska rozdając na prawo i lewo "gumożujkę". Pod koniec monodramu, aby być w zgodzie z jego tytułem baba rozebrała się, mimo rozpaczliwego protestu jednej starszej pani siedzącej tuż za moimi plecami.Wielkie ukłony dla p. Joanny, która w ciągu 1 godziny wcieliła się zarówno w delikatną i subtelna istotę z parasolką jak i w prostacką, pozbawioną wstydu babę, pozostawiając mi jednocześnie coś nie coś do myślenia.

Reklama
Ostatnio dodane artykuły
Najciekawsze zamki w Polsce - głosujemy! ESEJE 2.0 / Artykuły
W naszym plebiscycie na najciekawsze zamki w Polsce prowadzi Zamek w Radzyniu Chełmińskim (745 głosów), za nim plasuje się Zamek w...
Najciekawsze skanseny w Polsce: Tworzymy ranking
Zwiedzanie na wolnym powietrzu? Czemu nie! Wybraliśmy już najlepsze muzeum multimedialne, czas na skanseny.
Banksy stracił jeden z najbardziej znanych murali
Tym razem to nie akt wandalizmu, a przypadek. Podczas remontu domu w angielskim miasteczku Cheltenham ucierpiał jeden z lepszych murali...
Zamek Czocha/nominacja w plebiscycie najciekawsze zamki w Polsce/ Prawo do życia /Nowości w Klubie Kulturaonline.pl 24.08.2016/
Tagi