Kulturaonline.pl - kulturalny rozkład jazdy

Zgłoś wydarzenie kulturalne Panel logowania dla instytucji kulturalnych
KulturaOnline.plWydarzeniaWarszawaKino Świt › Czwartki za piątkę w kinie Świt
Centrum Kultury / Film

Czwartki za piątkę w kinie Świt

2017-02-17 14:46

 

 

Ideą cyklu jest popularyzacja kina niezależnego, mało prezentowanego w repertuarach kin,  głównie o tematyce społecznej i obyczajowej. Serie pokazów rozpocznie znakomity, wielokrotnie nagradzany dokument Hanny Polak „Nadejdą lepsze czasy” o mieszkańcach  wielkiego wysypiska śmieci tuż koło Moskwy. Następnie widzowie zobaczą znakomicie  przyjęty dokument „Szwedzka teoria miłości”, opowiadający o ciemnej stronie życia kraju  Ikei. Bilet tylko 5 zł. 

 

2 III g. 19.00 

Nadejdą lepsze czasy, reż. H. Polak, 2014, 110 min. 

11-letnia Jula zachowuje się jak każda jej rówieśniczka. Eksperymentuje z makijażem, farbuje  włosy, próbuje alkoholu i papierosów. Jedyna różnica polega na tym, że Jula żyje na  największym w Europie wysypisku śmieci znajdującym się pod Moskwą, zaledwie 20 km od  Kremla. Teren wysypiska jest ogrodzony i pilnowany, ale mimo to żyje tam mała  społeczność, która funkcjonuje poza prawem i światem zewnętrznym. W tym nieludzkim  miejscu panują straszne warunki. Ciężarówki i koparki przez cały dzień przywożą olbrzymie  góry śmieci, a Jula, jej matka i przyjaciele próbują wyłuskać z nich coś, co pozwoli im  przeżyć kolejny dzień. W śmieciach każdego dnia znajdują jedzenie lub materiał, który  wykorzystują potem do budowy prymitywnego schronienia. Reżyserka Hanna Polak od ponad  14 lat obserwuje z kamerą tę szczególną wspólnotę. Członkowie tej niezwykłej grupy  przyznają, że nie widzą już dla siebie alternatywy, a ich życie jest warte mniej niż los psów.  Kiedyś tak nie było – w przeszłości byli lekarzami, kierowcami lub nauczycielami.  Potwierdza to tezę, że życie w kraju Putina nie należy do najłatwiejszych. W trakcie kręcenia  filmu Jula zmieniła się z dziewczynki w kobietę. Nie przestała jednak marzyć. Jest dumna, nie  ma zamiaru się poddać i za wszelką cenę stara się wyrwać z piekła, jakim jest dla niej  wysypisko śmieci. Chce zacząć żyć inaczej i marzy o własnym małym mieszkaniu. Czy uda  jej się zmienić swoje życie w kraju, w którym los jednostki nie jest najważniejszy? 

 

23 III g. 19.00 

Szwedzka teoria miłości, reż. E. Gandini, 2015, 76 min.

Szwedki są dziś największą grupą wśród klientek banków nasienia, zaś jeden na czterech  Szwedów umiera samotnie. Wydaje się, że państwo zapewnia Szwedom wszystko oprócz…  umiejętności bycia z innymi ludźmi. Erik Gandini zastanawia się, czy ceną za wolność nie  jest samotność. Jak żyje się w kraju, który od początku lat 70. realizuje wizję wolnych,  równych ludzi, pozbawionych więzów zależności ekonomicznej?  Jeśli Szwecja nie jest krainą powszechnego szczęścia, to gdzie go szukać? Gandini odwiedza  z kamerą szwedzkiego lekarza, który czuje się spełniony, pracując w Etiopii. Rozmawia z  grupą młodych ludzi żyjących w komunie, aby doświadczyć bliskości. W końcu prosi o  wskazówki samego profesora Zygmunta Baumana. - To nieprawda, że szczęście oznacza  życie wolne od problemów – odpowiada mu w filmie polski socjolog, zmarły w styczniu br.  „Szwedzka teoria miłości” zdobyła Nagrodę Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych podczas 13.  Millennium Docs Against Gravity FF.

 

30 III g. 19.00 

Lo i stało się. Zaduma nad światem w sieci, reż. W. Herzog, 2016, 97 min. 

Kiedy będziemy mogli tweetować myśli? Czy mistrzostwa świata w piłce nożnej w 2050 roku  wygrają roboty? I czy istnieją jeszcze miejsca, gdzie nie docierają fale elektromagnetyczne?  Legendarny dokumentalista Werner Herzog, który ma swoim koncie nominację do Oscara, w  najnowszym filmie bierze na warsztat internet – od jego początków do najbardziej  oddalonych zakątków. Podróż zaczyna od samych źródeł cyfrowej rewolucji – znajdujemy się  w pokoju na Uniwersytecie Kalifornijskim, skąd w 1969 roku został wysłany pierwszy mail.  Herzog udowadnia, że moment, w którym internet zacznie „śnić sam o sobie” jest już bardzo  bliski. Prowadzi widzów poprzez szereg prowokacyjnych rozmów, które pokazują, w jaki  sposób internet przekształcił praktycznie wszystkie elementy realnego świata - od biznesu,  przez edukację, podróże kosmiczne, po opiekę zdrowotną i w końcu osobiste relacje. Jeden z  naukowców pokazuje, jak wygląda wyobraźnia robota, i zadaje niewygodne pytanie: czy  otoczeni inteligentnymi maszynami na pewno będziemy wciąż potrzebowali towarzystwa  drugiego człowieka? 

 

6 IV g. 19.00 

Dzieciństwo wodza, reż. B. Corbet, 2015, 116 min. 

„Dzieciństwo wodza” to mrożąca krew w żyłach baśń o początkach faszyzmu,  wyreżyserowana przez Brady’ego Corbeta. Dramat fantastyczno-historyczny opowiada  historię chłopca przebywającego w podparyskiej wsi tuż po I wojnie światowej. Ojciec  dziecka jest wysłannikiem amerykańskiego rządu Woodrowa Wilsona i bierze udział w  pracach nad Traktatem Wersalskim. Matka to sfrustrowana kosmopolitka i konserwatywna  protestantka w jednej osobie. Uwagę chłopcu poświęca jedynie guwernantka, grana przez  Stacy Martin. Wysokie IQ podszeptuje mu coraz bardziej radykalne formy buntu...  Obserwujemy narodziny tytułowego wodza. W filmie występuje Robert Pattinson, który gra  dwie role: przyjaciela domu, a następnie dorosłego dyktatora. 

 

13 IV g. 19.00 

Zwariować ze szczęścia, reż. P. Virzi, 2016, 116 min. 

Beatrice jest gadatliwą manipulantką, która stylizuje się na milionerkę obracającą się w  środowisku wyższych sfer. Donatella to wrażliwa introwertyczka o wytatuowanym i kruchym  ciele, która skrywa mroczną tajemnicę swojej przeszłości. W komedii Paola Virzìego te dwie  pacjentki „ośrodka terapeutycznego dla kobiet z problemami psychicznymi” połączy  przyjaźń. Pewnego popołudnia postanawiają uciec i szukać szczęścia i miłości w wolnym  świecie „zdrowych” ludzi.  To skrzyżowanie „Thelmy i Louise” oraz „Lotu nad kukułczym gniazdem” zrobiło furorę na  tegorocznym festiwalu w Cannes, gdzie film został pokazany w ramach sekcji Quinzaine des  Réalisateurs. Film zdobył statuetki jednej z najważniejszych włoskich nagród filmowych  Nastro d’argento (Srebrna Wstążka), przyznawanych przez krytyków i dziennikarzy, w pięciu  kategoriach. Valeria Bruni Tedeschi za swoją rolę została nominowana do Europejskiej  Nagrody Filmowej.

 

11 V g. 19.00 

Creative control, reż. B. Dickinson, 2015, 97 min. 

David to uzależniony od technologicznych nowinek, przemęczony pracownik agencji  reklamowej. Przygotowuje kampanię o okularach nowej generacji, dających dostęp do  „rozszerzonej rzeczywistości”. Jego związek z instruktorką jogi Juliette przechodzi kryzys.  Zazdrości swojemu kumplowi fotografowi mody Wimowi wspaniałego życia z seksowną  Sophie. Tworzy więc przy pomocy okularów… bardzo udanego awatara Sophie. Granice  między fantazja i rzeczywistość zacierają się. A namiętności sięgają zenitu i sprawy  wymykają się spod kontroli.  W jednej ze scen para uprawia seks w designerskim lofcie. W szczytowym momencie,  mężczyzna łapie smartfon i robi zdjęcie. On nie tyle uprawia seks, co obserwuje siebie  uprawiającego seks – jest zarówno aktorem i widownią. No i oczywiście my - jako widzowie  - obserwujemy go w trakcie, gdy on obserwuje siebie samego. 

 

18 V g. 19.00 

Nawet nie wiesz jak bardzo cię kocham, reż. P. Łoziński, 2016, 80 min. 

Paweł Łoziński ponownie odsłania intymne relacje rodzinne. Co kryje się pod słowem  „miłość”? Żyjąc często tworzymy z bliskimi więzi i węzły, które z czasem wydają się nam nie  do rozsupłania. Film opowiada o dramacie dwóch kobiet, matki i córki związanych ze sobą  trudnym, skomplikowanym uczuciem. Kluczowe dla bohaterek jest spotkanie z kimś trzecim,  obcym - doświadczonym terapeutą profesorem Bogdanem de Barbaro.  Ekstremalnie bliskie kadry wyłapują każdą emocję na twarzach kobiet. Jako widzowie  jesteśmy świadkami napięć, łez, żalu i frustracji. Podglądamy sesje na przestrzeni kilku  miesięcy i widzimy, jak ewoluuje relacja matki i córki. Ale przecież to, co dzieje się za  drzwiami gabinetu, powinno być owiane tajemnicą zawodową. Jak udało się Pawłowi  Łozińskiemu złamać tę żelazną zasadę?

Daty wydarzenia: od 2017-03-02 do 2017-03-26, od 2017-03-27 do 2017-05-18

Komentarze
  • Pierwsze co rzuca się w oczy w opisie tego wydarzenia, to fakt, że cena biletów wstępu do kina, jak na dzisiejsze czasy, jest bardzo przystępna. Nie wszystkich stać, by wybrać się do kina. Niestety... Kolejnym atutem są wyśmienite produkcje, warte obejrzenia.

  • Przystępna cena biletów, szczególnie jak na Warszawę i do tego wartościowe produkcje kinowe. Nie trzeba więcej by ściągnąć do kina tłumy ludzi zainteresowanych filmem.

  • Strasznie żałuję, że już nie mieszkam w Warszawie, bo chętnie wybrałabym się na kilka seansów. Interesujące tytuły - uwielbiam ambitne kino. To miła odmiana od tych wszystkich kinowych hitów oferowanych przez multipleksy. Kilka filmów mocno mnie zainteresowało, np. "Nadejdą lepsze czasy" czy "Nawet nie wiesz jak bardzo cię kocham". Szkoda, że mam ponad 300 km do tego kina!

Kino Świt

Adres03-371 Warszawa, Wysockiego 11
KontaktTelefon   22 811-01-05
Fax   22 811-04-24
Strona www   http://www.kinoswit.pl/
Bieżące wydarzenia»
Archiwum wydarzeń»