zobacz listę gratisów jakie mamy do rozdania logowanierejestracja

Kulturaonline.pl - kulturalny rozkład jazdy

Zgłoś wydarzenie kulturalne Panel logowania dla instytucji kulturalnych
KulturaOnline.plPlastykaWystawy › Wystawa 'Nieczytelność. Palimpsesty' w Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu /patronat/

Wystawa 'Nieczytelność. Palimpsesty' w Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu /patronat/

Nieczytelność. Palimpsesty
 

Znajdziemy tam nie tylko ekspozycję związaną z narodowym wieszczem – w Muzeum Pana Tadeusza już niebawem startuje wystawa czasowa "Nieczytelność. Palimpsesty" zawierająca prace m.in. Andrzeja Bednarczyka czy Zbigniewa Libery.

Kto z nas nie stworzył kiedyś notatki, która stała się później nieczytelna dla nas samych albo nie trafił na pismo innej osoby, które okazało się kompletnie nie do rozszyfrowania? Wystawa czasowa w Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu dotknie właśnie tego frapującego tematu –  skupi się na zjawisku nieczytelności i nawarstwiania się pisma.

W relacji do nieczytelności jako bardzo bliskie rysuje się pojęcie palimpsestu. Terminem określa się rękopis spisany na używanym już wcześniej materiale piśmiennym. Mamy zatem do czynienia z nawarstwianiem się kolejnych tekstów, które zazwyczaj z czasem zaczynają prześwitywać jedne spod drugich, czyniąc przekaz coraz mniej czytelnym lub wręcz nieczytelnym.

Wystawę "Nieczytelność. Palimpsesty" można określić palimpsestem samym w sobie, ponieważ powstała na fundamencie pierwszej "warstwy", czyli wystawy "Nieczytelność: konteksty pisma", którą prezentowano w Galerii Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk w Poznaniu. Palimpsest ma jednak to do siebie, że musi nieustannie pozostawać w procesie i podlegać przemianom, dlatego w ramach wrocławskiej prezentacji zmienił się nie tylko tytuł wystawy, lecz również znacznie poszerzył się zestaw wybranych dzieł.

Punktem wyjścia dla pierwotnej idei kuratorskiej Marty Smolińskiej był wybór dzieł z  kolekcji Grażyny Kulczyk, w której zagadnienia nieczytelności dotykają realizacje m.in. Irmy Blank, Hanne Darboven, Andrzeja Szewczyka, Ketty la Rocca czy Endre Tóta. Poznańska wersja wystawy – jak w każdym rasowym palimpseście – "prześwituje" zatem spod edycji, przygotowanej dla Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu. Chociażby dlatego, że wśród eksponowanych dzieł znalazły się ponownie prace dziewięciorga artystek i artystów znanych z kolekcji Grażyny Kulczyk.

Na wystawie "Nieczytelność. Palimpsesty" znajdziemy prace Andrzeja Bednarczyka, Witosława Czerwonki, Irminy Felińskiej, Romy Hałat, Hacer Kıroğlu, Piotra Korzeniowskiego, Zbigniewa Libery, Ewy Partum, Zbigniewa Sałaja i Bogdana Wojtasiaka. Każda z nich mierzy się z nieco odmiennym aspektem nieczytelności.

Interesująco przedstawia się samo rozlokowanie wystawy w przestrzeni Muzeum Pana Tadeusza. Prace znajdą się nie tylko w przestrzeni przeznaczonej na ekspozycje czasowe, lecz płynnie wnikną również w tkankę sal ekspozycji stałej i nawiążą z nimi ciekawe relacje.

Istotne w kontekście nieczytelności zjawisko cenzury, z którym grają prace takich artystów jak m.in. Endre Tót, Irmina Felińska, Witosław Czerwonka czy Antoni Starczewski, jest tematyzowane także w salach Muzeum Pana Tadeusza. Dochodzi ono do głosu zarówno w relacji do okrojonych rosyjskich wydań najważniejszego polskiego poematu romantycznego, jak i w kontekście działalności Bartoszewskiego i Nowaka-Jeziorańskiego. Z kolei dzieła Irmy Blank, poświęcone analizie relacji między pismem ręcznym a drukowanym, doskonale korespondują z rękopisem "Pana Tadeusza" i jego drukowanymi wydaniami z różnych lat. Główny eksponat – oryginalny Mickiewiczowski manuskrypt – staje się zatem fascynującym semantycznym "węzłem", z którym w trakcie oglądania ekspozycji automatycznie zestawia się nieczytelność jako świadomie wybraną strategię artystyczną, "zatrudnianą" przez artystki i artystów, biorących udział w wystawie.

Anegdoty o wieszczu mówią, że pisał niezbyt wyraźnie, a nawet bazgrolił. Dukt jego pisma zaś – sam w sobie intrygujący jako wizualny krajobraz – przykuwa uwagę, konfrontując nas z fragmentami niemalże niemożliwymi do odczytania. Dlatego też kuratorka wystawy zaprosiła twórców do zmierzenia się z tak ciekawym kontekstem i wykreowania dzieł o charakterze site specific. Andrzej Bednarczyk, Sophia Pompéry oraz Katarzyna Giełżyńska dokonali interwencji w palimpsestową przestrzeń Muzeum, by zagrać zarówno z zastaną ekspozycją i samym rękopisem narodowej epopei, jak i z kluczową ideą nieczytelności.

Wystawa "Nieczytelność. Palimpsesty" potrwa do 30 marca 2017 r. Podczas otwarcia ekspozycji w piątek, 16 grudnia, o godz. 18.00, odbędzie się performance Ewy Partum z cyklu "Poezja aktywna" – wstęp wolny.

Portal Kulturaonline.pl jest jednym z patronów medialnych wystawy.

Napisz artykuł
Artykuły powiązane
Komentarze
  • widziałam tę wystawę w poznaniu i była dość ciekawa, przede wszystkim minimalistyczna, a jednak w jakiś sposób wstrząsająca. może odwiedzę teraz palimpsest we wro :D

  • W Poznaniu na wystawie Nieczytelność pokazywane były wspaniałe dzieła Andrzeja Szewczyka!

  • Zapraszam zatem do Wrocławia!

  • Być może jak u da się kiedyś przyjechać do poznania to będzie okazja do odwiedzenia tej wystawy.

  • Mam nadzieje,ze wystawa "Nieczytelnosc.Palimpsesty" bedzie jednak czytelna dla jej odbiorcow? :)

Reklama
Ostatnio dodane artykuły
Luis Nubiola w Nosalowym Dworze. Wygraj bilety! Muzyka / Aktualności
Kubański saksofonista zaprezentuje materiał z płyty "Global Friendship". To jedna z głównych atrakcji długiego, czerwcowego weekendu w...
'Z biegiem lat, z biegiem dni [gdzie jest Pepi]' w Teatrze Słowackiego: Prawdziwych cyganerii już nie ma /recenzja spektaklu/
Agnieszka Glińska wskrzesza świat krakowskich artystów i filistrów przełomu XIX i XX wieku. Jej spektakl to również osobiste śledztwo w...
Obcy kontra Ripley w Kinie Pod Baranami /konkurs/
Kultowe odsłony sagi o Obcym na dużym ekranie. Mamy dla Was podwójne zaproszenie na maraton z porucznik Ripley.
'Dzienniki gwiazdowe' w Teatrze Groteska: Z kosmosu na Ziemię /recenzja spektaklu/ 14. Festiwal Filmowy Millenium Docs Against Gravity: Oderwij się! /relacja/
Tagi