zobacz listę gratisów jakie mamy do rozdania logowanierejestracja

Kulturaonline.pl - kulturalny rozkład jazdy

Zgłoś wydarzenie kulturalne Panel logowania dla instytucji kulturalnych
KulturaOnline.plPlastykaAktualności › [Zdjęcia] Plakaty propagandowe międzywojnia

[Zdjęcia] Plakaty propagandowe międzywojnia


Nakładem Archiwum Państwowego w Lublinie ukazała się publikacja prezentująca plakaty z okresu dwudziestolecia międzywojennego. Zobaczcie wybrane reprodukcje.

Pośród ponad 80 prac znajdują się plakaty  o tematyce politycznej, społecznej i kulturalnej autorstwa znanych polskich artystów, ukazujące różnorodność stosowanych form i stylów. W albumie przedstawiono m.in. obrazy projektu Tadeusza Gronowskiego, jednego z najwybitniejszych polskich plakacistów, kompozycje Stefana Norblina oraz Felicjana Szczęsnego-Kowarskiego, Zygmunta Kamińskiego i Władysława Skoczylasa, członków Stowarzyszenia Artystów Plastyków Rytm.

"Potwór bolszewicki", Autor nieznany, 1920

Plakaty propagandy politycznej otwierają prace z okresu wojny polsko-bolszewickiej, ukazujące przeciwnika w krzywym zwierciadle karykatury. Z tego czasu pochodzą także obrazy zachęcające do wspierania polskiej armii czy nabywania Pożyczki Odrodzenia Polski, która miała pomóc podźwignąć się rodzimej gospodarce.

"Pozyczka Odrodzenia Polski", Felicjan Szczęsny-Kowarski, 1920

Tematykę polityczną reprezentują również prace Bolesława Surałły czy Stefana Norblina pochodzące z okresu wyborów brzeskich z 1930 r., w tym przekonujące do popierania stronnictwa marszałka Józefa Piłsudskiego.

"Pod jego przewodem zbudujemy potężną Polskę", Stefan Norblin, 1930

Pośród plakatów o tematyce społecznej wyróżnia się modernistyczny obraz autorstwa Henryka Nowiny-Czernego z wizerunkiem kostuchy, przestrzegający przed piciem zanieczyszczonego alkoholu.

"Spirytus skażony. Trucizna. Picie denaturatu powoduje śmierć", Henryka Nowina-Czerny, 1930

Uwagę zwraca także barwny plakat nieznanego autora zapraszający do odwiedzenia stacji leśno-klimatycznej w Otwocku.

"Otwock. Uzdrowisko. Stacja leśna klimatyczna", Autor nieznany

Na następnej stronie kolejne reprodukcje plakatów m.in. słynne hasło "Cukier krzepi". Kliknij tutaj albo użyj nawigacji numerycznej poniżej.

Wszystkie zdjęcia wykorzystane w artykule - mat. prasowe Archiwum Państwowego w Lublinie.

Napisz artykuł
Artykuły powiązane
Komentarze
  • Mimo tego, że plakaty międzywojna są wybitnie propagandowe, to urzeka czcionka, która została w nich wykorzystana - nie wiedziałam, że można było tworzyć aż tak dobre ilustracje bez użycia zaawansowanych narzędzi.

  • Plakaty oddają specyficzny klimat tamtych czasów. Wspaniałe... Ta charakterystyczna kolorystyka, czcionka...

  • Plakaty z tego okresu są tak charakterystyczne, że nie sposób ich pomylić z innymi- specyficzna czcionka, hasła i ilustracje, a publikacja może być niezwykle interesująca;).

  • Nie wiedziałam, że hasło "Cukier krzepi" jest z okresu międzywojennego. A promowanie czytelnictw wśród kobiet to mój hit! Teraz też ktoś powinien wymyślić plakaty promujące czytelnictwo...

  • Bardzo sugestywne, być może zbyt się bezpośrednio kojarzą z czystą propagandą, ale w wielu przypadkach współcześni specjaliści od reklamy mogliby się dużo nauczyć. Wspaniale wygląda plakat wyborczy - aż się uśmiech pojawia na ustach, mimo jasnego przekazu. :)

  • Dokładnie. Plakat ten jest świetny !

  • Bardzo pomysłowe i chwytliwe te plakaty! Niesamowite pamiątki z przeszłości...

  • Gdzie można kupić tę książkę?

  • Chociazby dla samej orientacji zmian jakie dokonaly sie w dziedzinie reklamy warto siegnac po te publikacje.Chociaz reklamy wyraznie traca myszka,to jednak maja w sobie pewien urok.

  • Bardzo mi się podobają te plakaty, zwłaszcza, gdy się je porówna ze współczesną sztuką plakatu. Niedawno natrafiłam w międzywojennych gazetach na reklamy i przyznam, że mnie one zaintrygowały, a już z pewnością przykuły moją uwagę. Też były pomysłowe. To właśnie np. po plakatach widać, jak zmienia się sztuka i postrzeganie plakatu. A że się zmienia, to jest w stanie zobaczyć nawet taki laik w tych sprawach jak ja.

Reklama
Ostatnio dodane artykuły
Dom Dźwięku. Zagraj na nie byle czym. Mamy bilety! Muzyka / Aktualności
Niezwykła teatralno- muzyczna instalacja, której brzmienie nadaje sama publiczność! Mamy podwójne zaproszenie na spotkanie z Domem Dźwięku w...
Bulwar(t) nad Zalewem Nowohuckim. Lato pod znakiem kultury i rekreacji
W Nowej Hucie wakacje zaczynają się już teraz! Już 9 czerwca rusza wielki plenerowy maraton wydarzeń. 7 dni w tygodniu, od rana do wieczora,...
Obraz Matejki sprzedany za ponad trzy i pół miliona złotych. Nowy rekord polskiego rynku sztuki!
Takiej licytacji nie było od lat. Na Aukcji Sztuki Dawnej w DESA Unicum obraz "Zabicie Wapowskiego” Jana Matejki zyskał rekordową sumę.
Festiwal Miłosza w Krakowie. Zacznij od swoich ulic! /zdjęcia/ We Wear Culture - największa wirtualna wystawa poświęcona modzie!
Tagi