zobacz listę gratisów jakie mamy do rozdania logowanierejestracja

Kulturaonline.pl - kulturalny rozkład jazdy

Zgłoś wydarzenie kulturalne Panel logowania dla instytucji kulturalnych
KulturaOnline.plTeatrRecenzje › Osama bohater - studium nienawiści /recenzja spektaklu/

Osama bohater - studium nienawiści /recenzja spektaklu/

Plakat/Akademia Teatralna

Utwór brytyjskiego dramatopisarza to nie tylko świetny materiał na sztukę teatralną, ale również gotowy scenariusz na pełnometrażowy film fabularny. 

"Osama bohater" to spektakl dyplomowy studentów Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie w przekładzie i reżyserii Jacka Poniedziałka. Spektakl jest adaptacją tekstu Dennisa Kelly'ego, którego treść okazała się niezwykle trafnym spostrzeżeniem na temat stanu współczesnej polityki i mechanizmu działania środków masowego przekazu.  Utwór brytyjskiego dramatopisarza to nie tylko świetny materiał na sztukę teatralną, ale również gotowy scenariusz na pełnometrażowy film fabularny. Osama bohater w repertuarze Akademii Teatralnej obecny od 5 października.

Jacek Poniedziałek wykorzystał dramatyczną historię małoletniego chłopaka z podlondyńskiego osiedla, aby poruszyć problem przemocy i nietolerancji. Wspomniany „Osama bohater” to w rzeczywistości tytuł rozprawki napisanej przez jednego z bohaterów, w której stawia osobę Osamy bin Ladena w roli swojego bohatera. Z punktu widzenia ucznia dosyć niezasłużenie przypięto mu łatkę najgroźniejszego terrorysty na świecie. Osama bin Laden to dla niego przede wszystkim wojownik z krwi i kości, który podjął się heroicznej walki z dwoma światowymi hegemonami: Stanami Zjednoczonymi i Rosją. W imię obrony afgańskich interesów wypowiedział wojnę największym mocarstwom, rezygnując przy tym z dóbr materialnych i narażając na niebezpieczeństwo siebie i swoją rodzinę. Alternatywne myślenie chłopca nienapiętnowane i nieskalane medialną nagonką stawia go w opozycji do reszty grupy. Bohaterowi za głośne manifestowanie swoich poglądów, które  dość mocno kontrastowały z powszechnie obowiązującym stanowiskiem opinii publicznej, przyjdzie zapłacić  bardzo wysoką cenę.

Jacek Poniedziałek podczas pracy nad spektaklem/YouTube

Prześladowanie i agresja jakich doświadcza nastolatek są niewspółmierne z popełnioną przez niego zbrodnią „samodzielnego myślenia”. Spektakl, w sposób aż nadto dosłowny obrazuje źródła przemocy i sposoby jej działania w większej społeczności. Argument siły jakiego używają prześladowcy, aby udowodnić swoje racje, tak naprawdę obnaża ich społeczną niedojrzałość manifestowania swoich racji i idei. Jak powiedział Jacek Poniedziałek: 

Nie potrafimy dorosnąć w swoich reakcjach i pustych odpowiedziach na wszystko. Jesteśmy jak dzieci. To przemoc z piaskownicy. Jedno dziecko drugiemu zniszczyło zabawkę. Szarpią się te dzieci, katują siebie nawzajem. Dopóki nie poleje się krew. Wtedy rzucają zabawki i uciekają z płaczem.

W spektaklu agresorzy zachowują się niczym duże dzieci błądzące we mgle i wymachujące na oślep czymkolwiek się da, w obawie przed zderzeniem się z innym lub obcym. Strukturalna bieda, w jakiej przyszło egzystować wszystkim bohaterom sztuki, stanowi jeden z najbardziej widocznych impulsów do stosowania przez nich przemocy. Z powodu niemocy przezwyciężenia własnych ograniczeń narastającą frustrację rozładowują na osobie, która w tym przypadku reprezentuje odmienny światopogląd.

W jaki sposób ta opowieść odnosi się do naszych realiów? W Polsce przestrzeń debaty publicznej staje się coraz częściej miejscem, gdzie uprawia się politykę strachu przy wykorzystywaniu wzajemnej niechęci i ideologicznych paranoi. A to z kolei daje powszechne przyzwolenie na stosowanie przemocy, w gruncie rzeczy z dość absurdalnych powodów. Osamę bohatera możemy więc potraktować w kategorii sygnału ostrzegawczego. To przestroga przed obecnością języka nienawiści w mediach. Jego stopniowa eskalacja grozi przerodzeniem się wirtualnego konfliktu w rzeczywisty rozlew krwi. Spektakl zwraca uwagę na to, jak cienka granica leży pomiędzy słownym ubliżaniem i poniżaniem a wybuchem zbiorowej histerii, która w konsekwencji prowadzi do linczu na ofierze masowej nagonki.

W realizacji wizji Jacka Poniedziałka udział wzięli: Filip Krupa, Jakub Hojda, Izabela Zwierzyńska, Erika Karkuszewska/ Lidia Pronobis, Mateusz Kmiecik. 

 

Napisz artykuł
Artykuły powiązane
Komentarze
  • Niezwykle warta uwagi adaptacja tekstu! Warto! Szczególnie, że temat dotyka istotnych kwestii.

Reklama
Ostatnio dodane artykuły
Letnie Tanie Kinobranie - Młode życie /konkurs/ Film / Aktualności
Lato w pełni, a 11. Letnie Tanie Kinobranie jest już na półmetku. Mamy dla Was podwójne zaproszenie na jeden z seansów.
Letnie Tanie Kinobranie - Prawdziwe życie /konkurs/
Wielkie kino za małe pieniądze. Wspólnie z Kinem Pod Baranami zachęcamy do nadrobienia...
Letnie Tanie Kinobranie - tydzień 2: Kobieta i życie /konkurs/
Wielkie kino za małe pieniądze. Wspólnie z Kinem Pod Baranami zachęcamy do nadrobienia filmowych zaległości. I mamy dla Was podwójne...
Letnie Tanie Kinobranie: Żyć znaczy kochać /konkurs/ Dom Dźwięku. Zagraj na nie byle czym. Mamy bilety!
Tagi