zobacz listę gratisów jakie mamy do rozdania logowanierejestracja

Kulturaonline.pl - kulturalny rozkład jazdy

Zgłoś wydarzenie kulturalne Panel logowania dla instytucji kulturalnych
KulturaOnline.plLiteraturaRecenzje › “Podstawowe pojęcia historii sztuki” Heinricha Wolfflina: Forma równie ważna jak treść /recenzja książki/

“Podstawowe pojęcia historii sztuki” Heinricha Wolfflina: Forma równie ważna jak treść /recenzja książki/

okładka książki Heinricha Wolfflina: "Podstawowe pojęcia historii sztuki”/Słowo/obraz terytoria

W wydawnictwie Słowo/obraz terytoria ukazało się drugie wydanie słynnego dzieła Heinricha Wolfflina “Podstawowe pojęcia historii sztuki”. Lektura obowiązkowa dla znawców i miłośników sztuki!

Forma równie istotna jak treść

Zapewne każdy student historii sztuki  choć raz uczestniczył w wykładach, na których za pomocą dwóch rzutników wyświetlano dwa dzieła, dwóch artystów z dwóch różnych epok.

To właśnie Wölfflin, szwajcarski historyk sztuki, uczeń Jacoba Burchardta, jako pierwszy podczas wykładów użył dwóch rzutników, by ukazać różnice, na których opierał swoją analizę stylów. Jego praca, wydana po raz pierwszy w 1915 roku, dostarczyła pojęć i narzędzi, którymi posługujemy się po dziś dzień, opisując dzieła sztuki.

 W pracy naszej – pisze we wstępie autor – zajmujemy się dyskusją nad najogólniejszymi formami przedstawieniowymi. Analizujemy w niej nie piękno stworzone przez Leonarda czy Dürera, lecz sam element, dzięki któremu zyskało ono swą postać piękna. Analizujemy nie sposób przedstawienia natury według jego naśladowczej wartości i nie problem różnicy między naturalizmem XVI a XVII wieku, lecz rodzaj ujmowania, który leży u podstaw sztuk przedstawiających w różnych stuleciach.

Metoda badawcza, którą stworzył Wölfflin, była odpowiedzią na nurtujące go zagadnienie zmiany stylu w sztuce. W centrum swoich badań postawił analizę formalną dzieła. Porównał mianowicie dzieła renesansowe i barokowe za pomocą pięciu przeciwstawnych sobie pojęć: linearności i malarskości; płaszczyzny i głębi, formy zamkniętej i formy otwartej, wielości i jedności, jasności i niejasności. I choć przy analizie dzieła sztuki każdą z tych par należy opisywać osobno, to tylko połączenie ich w całość daje kompletny obraz stylu.

 Według Wölfflina, należyta ocena dzieła sztuki, zarówno w ujęciu estetycznym, jak i artystycznym, jest możliwa dzięki analizie strukturalnej i formalnej, która jest tak samo istotna, jak sama treść dzieła.  To właśnie forma jest w stanie opisać kontekst, w jakim powstało dzieło, zaś znajomość środków formalnych dostępnych w danych fazach rozwojowych stylu wpływa na interpretację dzieła sztuki. Pojęcia i terminy, które stworzył Wölfflin, służyły do opisu cech stylistycznych wspólnych dla malarstwa, rzeźby i architektury.

 

Uroda formalna i staranność wydania

 Propozycja wydawnictwa Słowo/obraz terytoria, będąca wznowieniem wydania z 1962 roku, urzeka swoją formą estetyczną. To znak firmowy tego zasłużonego wydawnictwa, które  zdobyło nie tylko wiele nagród literackich, ale również branżowych, które doceniły stronę estetyczną wydania. Dość przypomnieć Nagrodę honorową Towarzystwa Bibliofilów Polskich za wydanie książki Zbigniewa Fałtynowicza: ”Wieczorem wiatr. Czesław Miłosz i Suwalszczyzna” czy parokrotnie przyznane nagrody w konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na "Najpiękniejszą Książkę Roku”.

 Książka Heinricha Wolfflina “Podstawowe pojęcia historii sztuki” kontynuuje tę chlubną tradycję. Wydana niezwykle starannie edytorsko, według projektu graficznego i typograficznego Stanisława Salija (wielokrotnie nagradzanego za swoje projekty), posiada niezwykle oszczędną w środkach wyrazu, prostą, a przy tym elegancką szatę graficzną, zarówno, jeśli chodzi o obwolutę, jak też o ilustracje. Reprodukcje są wprawdzie czarno-białe, ale za to wydane na znacznie lepszej  jakości papierze kredowym, co robi wrażenie w porównaniu z wydaniem z 1962 roku. Szkoda, że nie zdecydowano się na kolor, ale przy tej ilości przykładów podrożyłoby to znacznie koszt wydania książki. Ostatecznie zawsze można obejrzeć kolorowe reprodukcje w Internecie, a jeszcze lepiej – porównać je z oryginałami, kiedy to – wyposażeni w wiedzę o sposobach analizy dzieła sztuki – udamy się do którejś ze słynnych galerii.“Podstawowe pojęcia historii sztuki” to pozycja, której nie powinno zabraknąć w biblioteczce żadnego miłośnika sztuki.

 

Książka “Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej” Heinricha Wolfflina ukazała się nakładem wydawnictwa Słowo/obraz terytoria, w serii Klasyka światowej humanistyki, w przekładzie Danuty Hanulanki.

 


Napisz artykuł
Komentarze
    Reklama
    Ostatnio dodane artykuły
    Letnie Tanie Kinobranie - Prawdziwe życie /konkurs/ Film / Premiery
    Wielkie kino za małe pieniądze. Wspólnie z Kinem Pod Baranami zachęcamy do nadrobienia...
    Letnie Tanie Kinobranie - tydzień 2: Kobieta i życie /konkurs/
    Wielkie kino za małe pieniądze. Wspólnie z Kinem Pod Baranami zachęcamy do nadrobienia filmowych zaległości. I mamy dla Was podwójne...
    Letnie Tanie Kinobranie: Żyć znaczy kochać /konkurs/
    Wspólnie z krakowskim Kinem Pod Baranami zapraszamy na wakacyjną sesję "filmoznawczą". Wielkie filmy za małe pieniądze. Mamy dla Was podwójne...
    Dom Dźwięku. Zagraj na nie byle czym. Mamy bilety! Bulwar(t) nad Zalewem Nowohuckim. Lato pod znakiem kultury i rekreacji
    Tagi