zobacz listę gratisów jakie mamy do rozdania logowanierejestracja

Kulturaonline.pl - kulturalny rozkład jazdy

Zgłoś wydarzenie kulturalne Panel logowania dla instytucji kulturalnych
KulturaOnline.plTeatrRecenzje › Teatr Bagatela: Pitawal - historie kryminalne Krakowa w piosenkach /recenzja spektaklu/

Teatr Bagatela: Pitawal - historie kryminalne Krakowa w piosenkach /recenzja spektaklu/

[wszystkie zdjęcia: Tomasz Cichocki]

13 zbrodni, 578 ofiar i wyśpiewująca wizje lokalne Anna Rokita. Krakowski Teatr Bagatela zaprasza na recital z dreszczykiem.

Seryjni mordercy, udręczona przez koleżanki zakonnica, katowany przez ojca nieletni samobójca, oskarżona o zabicie dziecka opiekunka, para kanibali, zazdrosny mąż z karabinkiem. Wszyscy byli częścią krakowskiego pejzażu i gościli na pierwszych stronach tutejszych gazet. Przekonując, iż owiane poetycką mgiełką królewskie miasto posiada również mroczną stronę. Na jej opisanie zdecydowały się dwie odważne kobiety - śpiewająca aktorka Anna Rokita oraz autorka tekstów Patrycja Babicka. Tak powstał "Pitawal - historie kryminalne Krakowa w piosenkach". Monodram, który wywołuje ciarki na plecach. Nie tylko ze strachu.

 

13 morderczych piosenek

Patrycja Babicka ujawniła swój talent już przy okazji tekstów do płyty Bartosza Porczyka "Sprawca". "Pitawal" musiał być dla niej dużym pisarskim wyzwaniem. Jak w 13 piosenkach pomieścić ociekające krwią ludzkie tragedie, a zarazem zachować spójny klimat autorskiego recitalu? Nie da się ukryć, iż "Pitawal" sporo zawdzięcza dziełom pokroju "Murder Ballads" Nicka Cave'a. Babicka ukazuje zbrodnie w splocie porywczych emocji, gorących namiętności i życiowego fatalizmu. Kryminalistyka jest tutaj na dalekim planie. Bardziej liczą się wyznania i uczucia ofiar lub złożone motywy towarzyszące zbrodniom.

Nieoczywiste teksty Babickiej znalazły doskonałe medium pod postacią Anny Rokity. Aktorka Teatru Bagatela nie miała dotąd okazji firmować tak samodzielnego przedsięwzięcia. "Pitawal" to spektakl, w którym występuje i który sama reżyseruje. Z obu zadań wywiązała się znakomicie.

 

Muzyka gra!

Przez ponad godzinę Rokita śpiewa, tańczy, melorecytuje. Podziw budzą przede wszystkim wokalne predyspozycje aktorki. Z niezwykłą swobodą porusza się po zróżnicowanych technikach i barwach głosu.

Bogata, by nie powiedzieć eklektyczna jest także warstwa muzyczna. Odpowiadają za nią Piotr Krakowski i Paweł Penarski. Rokitę wspiera na żywo kilkuosobowy zespół. Efekt jest zaskakujący zwłaszcza dla tych, którzy, sugerując się tytułem, oczekiwali zgrzebnych retro- stylizacji.  Tymczasem piosenki posiadają tu nowoczesne, pełne niuansów aranże. Nawiązują m.in. do neo-disco, "ejtisowego" popu czy balladowego rocka. Chwilami jest niczym w "Córkach dancingu" (trawestacja "Byłaś serca biciem"). 

Niemal każdy utwór to inna forma, doskonale rezonująca i z estetyką piosenki aktorskiej. Pulsującą rytmikę podkreśla choreografia męskiego duetu tanecznego, który towarzyszy Rokicie. Warto wspomnieć również o animacjach komputerowych, kreujących dalekie sceniczne tło.

Spacer po kryminalnym Krakowie obfituje zatem nie tylko w przerażające treści. To również zbiór chwytliwych melodii oraz intrygujących wokalnie etiud. Recital z dreszczykiem, w którym każdy krakus znajdzie coś dla siebie. Tym bardziej, iż na koniec Rokita ujawnia tożsamość najgroźniejszego pod Wawelem "seryjniaka". Takiego, który od lat zabija bezkarnie, bezgłośnie i niekoniecznie pod osłoną nocy. Proszę na siebie uważać po wyjściu z teatru.

 

Spektakl "Pitawal" miał swą premierę 29 października na Scenie Sarego 7 Teatru Bagatela w Krakowie.   

Napisz artykuł
Artykuły powiązane
Komentarze
    Reklama
    Ostatnio dodane artykuły
    'Ostatnie zwierzęta' w Łaźni Nowej: Człowiek to nie brzmi dumnie /relacja - zdjęcia/ Teatr / Recenzje
    Z mapką w ręku i doświadczeniami, które mogą zmienić stosunek do ludzkiej cywilizacji. Na terenie byłego budynku szkolnego w Nowej Huty,...
    'Geniusz': Prawa ręka największych pisarzy /recenzja książki/
    „Geniusz” A. Scotta Berga to powieść biograficzna opowiadająca o życiu niezwykłego człowieka i najlepszego redaktora – Maxa...
    Na co do kina? Uciekaj! i Wybawienie
    Na długą majówkę dystrybutorzy przygotowali tylko 2 premiery, adresowane głównie do fanów nieszablonowych thrillerów.
    Netia Off Camera: Filmowa gorączka w Krakowie V Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara: Przestrzenie
    Tagi